Beurzen

Bedrijfskleding

Zelfs wie nooit op een kostschool zat, doet het wat: een groep standmedewerkers die er keurig bij lopen en als een hecht team gezien worden. Als dat geen positieve indruk bij de bezoekers achterlaat?

Zelfs wie nooit op een kostschool zat, doet het wat: een groep standmedewerkers die er keurig bij lopen en als een hecht team gezien worden. Als dat geen positieve indruk bij de bezoekers achterlaat?

Of het nou om een klassiek pak of een flashy t-shirt gaat, doet er niet zoveel toe. Bij beurskleding draait het erom dat de standmedewerkers makkelijk geïdentificeerd kunnen worden en dat de centrale boodschap ook via de kleding wordt gecommuniceerd.

Een beursdeelname is een bijzonder moment waarbij je als bedrijf in optimale vorm voor de dag wilt komen. Wat dat voor de stand betekent, is genoegzaam bekend: een vlekkeloze afwerking, aandacht voor details, niks aan het toeval overlaten. Voor de geschreven communicatie betekent het een opfrisbeurt, herdrukken en bijdrukken. En voor de standmedewerkers? Vaak is het personeel de achilleshiel van een beursdeelname.

Niet omdat het de standmedewerkers zou ontbreken aan goede wil, wél omdat de mannen en vrouwen die het op de stand waar moeten maken, pas op het allerlaatste moment bij het project betrokken worden. Wanneer de stand af is, alle spots aan zijn en alle folders op hun plaats liggen, wordt het blik standmedewerkers opengetrokken en over de stand leeggeschud. Hier zijn de peddels, roeien maar!

 

Teamgeest

Ook voor de standmedewerkers is een beursdeelname een bijzondere prestatie. Anders dan in normale omstandigheden, moeten ze hier hun ding doen in een onbekende omgeving. Ze worden live geconfronteerd met individuen die ze niet noodzakelijk kennen en vice versa. Werken op de stand vergt bijzondere inspanningen. Vaak gelden er andere afspraken dan normaal, je ontmoet heel uiteenlopende mensen die uiteenlopende dingen van je verwachten en vooral: een beursdag duurt lang, heel erg lang.

Om een beursdeelname succesvol te kunnen afronden is het absoluut noodzakelijk dat de standmedewerkers als een team werken. Einzelgängerei en onderlinge concurrentie mogen dan productief zijn in een commerciële buitendienst, op de stand brengen ze de goede werking in gevaar. Daarom is het nuttig tijdens de voorbereiding van de beursdeelname het thema teamgeest op het menu te zetten.

 

Uniform

Uniformen hebben een onmiddellijk en bijna universeel effect op wie ze waarneemt. Uniformen stralen autoriteit en deskundigheid uit. Ze maken de drager van ervan herkenbaar, verlenen hem of haar een zekere geloofwaardig en een air van professionaliteit. Bedrijfskledij neemt een groot deel van die functionaliteiten over en kan tegelijk de afstand tussen bezoeker en standmedewerker verkleinen.

Herkenbaarheid Als bezoeker merk je onmiddellijk wie bij de stand hoort en wie daarentegen ook bezoeker is. Vooral op druk bezochte standen – en wie wil dat niet? – is het handig dat je medewerkers onmiddellijk herkent. Door het tenue aan te passen aan het thema en de look & feel van de stand versterk je het herinneringseffect van het geheel.

Professionaliteit Uniforme bedrijfskledij suggereert dat een bedrijf alles keurig voor elkaar heeft. De standmedewerkers gaan zelfzeker met de bezoekers om en stralen vakkennis en ernst uit. Ook op de standmedewerker zelf heeft het uniform invloed. Door het aan te trekken, beseft hij of zij dat er iets bijzonders verwacht wordt. De beursdeelname is geen bedrijfsuitje, hier moet gewerkt worden.

Communicatie Uniforme bedrijfskledij communiceert een aantal belangrijke zaken op een directe en indirecte manier. De naam van de gesprekspartner staat op een badge of is gedrukt op de rugzijde van een polo, de centrale slogan van de beurspresentatie staat erop te lezen, maar ook meer immateriële zaken als bedrijfswaarden of huisstijl komen in bedrijfskleding tot uitdrukking.

 

Maatpak of t-shirt

Driedelig maatpak of t-shirt? Het antwoord op die vraag mag niet in eerste instantie door budgettaire overwegingen geïnspireerd worden. Beide oplossingen hebben voor- en nadelen, maar het allerbelangrijkste is: wat past het best bij de stijl van de onderneming. Medewerkers die doorgaans casual gekleed gaan, gedragen zich in een maatpak op de stand als stijve harken, maar het omgekeerde is ook waar: medewerkers die gewoonlijk in pak en das gekleed gaan, voelen zich op de stand een beetje naakt in een t-shirt.

Vrijetijdskleding wordt opgevat als dynamisch, jong, vlot en sportief. Een driedelig pak suggereert zakelijkheid, onderlegdheid, ernst, maar ook saaiheid en afstand. Hou er bij de keuze van het type kledij in elk geval rekening mee dat de temperatuur op de stand aardig kan oplopen. Licht en luchtig geniet bijgevolg de voorkeur.

Idealiter is de kleding van de standmedewerkers van dien aard dat ze makkelijk als standmedewerker geïdentificeerd kunnen worden. Hoe opvallender, hoe beter dus, al is het niet de bedoeling er een clowneske verkleedpartij van te maken. Kies voor een outfit die in de lijn ligt met de look & feel van de stand. Misschien helpen enkele leuke accessoires om de centrale boodschap door te trekken tot in de kledij. Met een beetje creativiteit komt u zelfs tot kledingaccessoires die als opener voor het verkoopgesprek dienst doen.

 

Afspraken

Bij uniforme bedrijfskleding horen gebruiksvoorschriften en afspraken. Leg vooraf aan de standmedewerkers uit hoe de kledij gedragen wordt en welke eigen spullen wel of niet kunnen. Wees niet bang om in detail te gaan: geen witte sportsokken, bruine of zwarte lederen schoenen, het t-shirt mag niet boven het hemd gedragen worden…

Voor beurzen die langer dan twee dagen duren, is het wellicht ook nodig een schoonmaaksysteem te voorzien. Regel in dat geval hoe, waar en wanneer de vuile was opgehaald wordt en de nette sets aan de juiste personen afgeleverd worden. Hou er voor het bepalen van de aantallen rekening mee dat een was- en strijkcyclus drie dagen in beslag neemt.


Opgepast voor levertijden

De levertijden voor bedrijfskledij variëren sterk. Hou daar rekening mee.

T-shirts kunnen in een halve dag opgeleverd worden, al zullen ze dan waarschijnlijk hun eerste wasbeurt niet overleven; de droogtijd voor de inkt bedraagt immers tachtig uren. Veiligheidshalve hou je voor T-shirts rekening met een leveringstermijn van tien dagen vanaf het goedgekeurde ontwerp.

Voor complexere zaken als gepersonaliseerde dassen of hemden met broderie loopt de levertijd op tot zes à tien weken. In elk geval wacht u het best om de ontwerper van de bedrijfstenue te briefen tot u een duidelijk zicht heeft op hoe de stand eruit zal zien. Leg tijdens de meeting met de leverancier van bedrijfskledij een schets of een rendering voor. Op die manier kan hij een ontwerp bezorgen dat perfect bij het geheel aansluit.

(Uit: Expovisie 574)

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief