Beurzen

Beurzen door de ogen van een jurylid: ZorgTotaal

Laat eerst maar eens gezegd worden dat Zorg Totaal, de nieuwe formule van de beurs voor de zorgsector, een doorslaand succes is geworden. Zorgtotaal is de opvolger van de beurs Medica. Een sterke segmentering en een koppeling met de beurs Zorg & ITC maakte de nieuwe versie tot een succes voor exposant en bezoeker. Als jurylid rondlopend over de beurs is er voor de kritische exposant nog wel veel te verbeteren. Maar er waren ook inventieve geesten, die heel slim van het medium beurzen gebruik maakten om zich opmerkelijk te positioneren. Een paar positieve berichten: 

 

 

 

 Laat eerst maar eens gezegd worden dat Zorg Totaal, de nieuwe formule van de beurs voor de zorgsector, een doorslaand succes is geworden. Zorgtotaal is de opvolger van de beurs Medica. Een sterke segmentering en een koppeling met de beurs Zorg & ITC maakte de nieuwe versie tot een succes voor exposant en bezoeker. Als jurylid rondlopend over de beurs is er voor de kritische exposant nog wel veel te verbeteren. Maar er waren ook inventieve geesten, die heel slim van het medium beurzen gebruik maakten om zich opmerkelijk te positioneren. Een paar positieve berichten:

 

Neem nu de specialist in bedrijfskleding. Een kopstand in tweeën gedeeld met op het eerste deel een zeer minimale presentatie van de meest gangbare ziekenhuiskleding. Rechttoe rechtaan. Witte achtergrond en een mintgroene zweem. Het tweede deel van de stand had al meer van een modebeeld. Maar het sterkst was de troef waarmee de bezoeker uit de tent werd gelokt. Wie wil er niet een fraaie badjas winnen? Een slimme actie om én adressenmateriaal te verzamelen én een kleine enquête te verspreiden. De beurs niet alleen om een verhaal te vertellen, maar ook om de meningen van de doelgroep te peilen.

 

Of de leverancier van maaltijdonderdelen en complete maaltijden voor de grootkeuken. Een grote stand waarin alle aspecten van zijn onderneming zeer helder en aansprekend werden verbeeld. Wat ontwerp betreft opvallend doeltreffend en architectonisch verantwoord. Bovendien een slimme zet door vanaf drie uur middags relaties uit te nodigen voor een late lunch op de stand. Alle kans om op de beurs gevormde meningen ten eigen faveure bij te buigen. Jammer dat voor die lunch ook vrijwel alle aanwezige standpersoneel op moest draven, waardoor de serieuze bezoeker zonder lunchuitnodiging onbegrepen achterbleef. Jammer ook dat zijn verhoogde stand geen oprit had voor rolstoelers. Een misverstand tussen standbouwer en opdrachtgever. Het stond wel in de oorspronkelijke opzet.

 

Een simpele stand, maar geheel in glimmend zwart uitgewerkt. Unieke kranen met een sensor, die zonder de kraan aan te raken te bedienen is en dus uit oogpunt van hygiëne superpreventief. Opvallend goed geïnstrueerde standbemanning die met goede vragen het gesprek op gang wist te brengen en zorgde voor een constante aanloop. Onmiddellijk wordt ook duidelijk, het succes van een beurs schuilt echt niet alleen in een mooie, aansprekende stand. Veel belangrijker is de actieve en goed voorbereide standbemanning. Op een simpele stand van- pak ‘m beet- 30 m2 vijf actieve standmedewerkers plaatsen is gewoon welbewust inschatten wat de maximale capaciteit is. Open vragen, snel doorgronden of iemand wel of geen doelgroep is en op de rustige momenten ook voor de niet-doelgroep de tijd nemen, zodat de stand geen moment uitgestorven lijkt. Terecht dat zo’n stand in de prijzen valt.

 

Wat je snel leert van zo’n dagje jureren is dat stands op twee manieren duidelijk de aandacht vragen. Het nieuwsgierigheidprincipe en de uitstraling. Wat dat eerste betreft is het goed te vergelijken met al die mensen die over de brugleuning hangen en naar het water kijken. Je wordt nieuwsgierig. Wat gebeurt er in het water? En je gaat zelf ook kijken. Drukte rond en in de stand werkt. Een prachtig vormgegeven stand met een duidelijke boodschap die de doelgroep aanspreekt werkt ook. Of juist niet, zoals een interieurspecialist voor ziekenhuizen bewees met een stand die zo strak en consequent was vormgegeven, dat het wel een specialist in rouwcentra voor crematoria leek. Plank misgeslagen in de uitstraling. Een pijnlijke vergissing.

 

Nog even die verhoogde vloer, zonder duidelijk gemarkeerde invalidenopgang .Een veel voorkomende blunder, vooral op deze beurs. Was dus ook een stand bij die er verder zeer fraai uitzag. Op de vraag waarom niet die oprit, antwoordde de man  zonder blikken of blozen: “Wij hebben niets met gehandicapten”. En dat op een beurs als Zorg Totaal. De man zou proefpatiënt voor een knieslot moeten worden.

 

Nog zo’n ervaring van een dag jureren. Het is half vijf. De beurs moet nog een half uur gaan. Op de aanpalende beurs Zorg en ITC is vrijwel geen stand meer, waar de verkopers nog actief zijn. Heerlijk jureren is het dan, want niet actief is ook niet voor een prijs genomineerd worden. Zelden ook zo duidelijk gezien dat ICT in de zorg blijkbaar snel verdiend geld is. De stands zijn stuk voor stuk beduidend duurder, groter en daarmee imposanter dan op Zorg Totaal. Maar om half vijf is het interne borreluurtje al begonnen. Ongegeneerd met de rug naar het gangpad borrelen. Een hele dure borrel dus. Want juist het laatste half uur is het moment dat de beetje bewuste en ervaren beursbezoeker nog snel even over een beurs gaat om te zien of er iets van zijn gading is. Het is dan rustiger en zijn tijd is veel efficiënter benut. De ervaren exposant weet dat juist dat laatste half uur vaak zeer effectief kan zijn als het om resultaat gaat.

 

Ook op dit punt overigens een absolute uitschieter. De stand van een softwarebedrijf voor roosterplanning. Was dus het laatste half uur compleet verlaten. Waarschijnlijk werkt die roosterplanning niet voor een standbemanning.

 

Ook een heel aardige actie gezien van een relatief jong bedrijf in de ICT. Het bedrijf levert webservice voor de zorgsector en trok de aandacht met twee enorme uitvergrote dozen voor medicijnen zien. Medicore. Wie beter keek zag dat het om pepermuntjes in een doordrukstrip ging. Toepassing: Bij hoofdpijn veroorzaakt door het nieuwe Nederlandse zorgstelsel. Lees vóór gebruik altijd eerst de bijsluiter. Die bijsluiter bevat geheel in stijl alles wat met ICT en het zorgstelsel te maken heeft en de hulp die het bedrijf aan de zorgsector zelf kan bieden. De doosjes werden ooik ls relatiegeschenk aan de bezoekers uitgedeeld.

 

 

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief