Hoe trek je aandacht op grootste maritieme beurs ter wereld?

De Nederlandse maritieme maakindustrie wilde zich in de kijker spelen op SMM Hamburg. Er was van alles te beleven op het NL Paviljoen: innovatietours, live-tekenaars en de geur van verse stroopwafels. Joëlla Lucas van brancheorganisatie NMT blikt terug op een succesvolle beursdeelname. “Door reuring te creëren zorgden we ervoor dat ons paviljoen erg goed werd bezocht.”

Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) verbindt de maritieme maakindustrie van Nederland. Gezamenlijk zetten de 430 leden zich internationaal op de kaart met handelsmissies en beursdeelnames. Lucas is verantwoordelijk voor deze activiteiten. “SMM Hamburg is de grootste maritieme beurs ter wereld”, vertelt ze. “Onze leden tonen daar hun producten en zij onderhouden hun contacten. Door corona was de vorige editie inmiddels vier jaar geleden, dat was voor ons aanleiding om onze plannen weer eens te herijken. Daarbij gingen we vooral op zoek naar triggers die bezoekers trekken.”

Innovatietours

Via een zoekopdracht op internet vond Lucas de Innovatietours van Aaaaha! Bureau voor live communicatie. Acteurs nemen bezoekers mee op een tour langs standhouders, die zij kort interviewen. Op de tour draagt iedereen een draadloze koptelefoon, de pitches zijn daardoor goed te verstaan. De bezoekers kunnen zo in weinig tijd kennis maken met een aantal exposanten. Op SMM ging de tour langs bij de verschillende exposanten op het NL Paviljoen. Lucas: “Vooraf had ik nog best twijfels over de tours. Gaat onze doelgroep wel mee op zo’n tour? Maar het pakte allemaal erg goed uit. De spontane en enthousiaste actrices deden het superleuk. Er was veel animo en het leverde waardevolle contacten op voor onze leden. De bezoekers reageerden enthousiast, zij deden nieuwe ideeën op en ontdekten bedrijven die ze nog niet kenden.”

Live-tekenaars

Op het NL Paviljoen werden ook de live-tekenaars van het Wandverslag ingezet. Zij tekenden ter plekke de pitches van de exposanten op foamboard. Die tekeningen werden samengevoegd tot een flinke totem vol impressies. De tekenaars trokken veel bekijks en hun tekeningen werden tussendoor gedeeld op social media. Lucas: “We maken er nu een stripboek van als bedankje voor onze exposanten. Nederland staat van oudsher bekend als toonaangevend scheepsbouwland. Op deze grootste maritieme beurs wisten we de aandacht weer goed te pakken. Dat gaat niet zozeer om het aantal vierkante meters, maar veel meer om de reuring die je creëert.”

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt je om de aandacht van beursbezoekers te trekken.