Beurzen

Vrouwen verdienen te weinig, ook in live-communicatie

Ken jij The Long Friday? Op 24 oktober 1975 legden 90 procent van alle IJslandse vrouwen een dag lang al hun taken neer, van werk tot huishouden. Het resultaat was dat een jaar later IJsland de gendergelijkheidswet aannam die discriminatie op grond van geslacht verbood op werk en op school. Vandaag de dag staat IJsland bekend als het beste land voor werkende vrouwen.

Het is een feit dat vrouwen in Nederland gemiddeld beter zijn opgeleid dan mannen. Ook werken vrouwen meer uren per week dan een aantal jaar geleden. Toch is het nog steeds zo dat vrouwen minder salaris krijgen en minder vaak doorstromen naar topfuncties dan mannen. Volgens het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis loopt een vrouw gemiddeld 300.000 euro mis in haar hele werkende leven. Omgerekend werken vrouwen elk jaar vanaf 11 november tot de jaarwisseling onbetaald.

De laatste cijfers van het CBS laten zien dat er in Nederland nog steeds een loonkloof van gemiddeld 13,7 procent bestaat tussen mannen en vrouwen. Dit heeft deels te maken met deeltijdwerk en populaire sectoren per sekse, maar er is ook een deel dat onverklaarbaar is. Terwijl het in Nederland sinds 1 maart 1980 toch echt verboden is om mensen die hetzelfde werk doen verschillend te belonen.

Hoe zit dat in onze industrie? Een recent onderzoek van IMEX Group en de vakbladen M+A Report en Tagungswirtschaft (TW) onder vrouwen en mannen in de eventbranche toont aan dat acht op de tien vrouwelijke respondenten van mening zijn dat beide seksen in onze sector niet gelijk worden behandeld op het gebied van loon en loopbaanperspectieven. Als het gaat om gendergelijkheid op de werkvloer gelooft 55 procent van de ondervraagde mannen niet dat vrouwen identieke loopbaanperspectieven hebben. Helaas bestaat dit soort onderzoek niet in de Nederlandse beurzenwereld.

Het wordt tijd dat we dit gaan onderzoeken. Grote kans dat de kloof tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen in onze industrie (die voor 85 procent door vrouwen wordt gerund) in stand wordt gehouden. Wellicht zelfs door vrouwen op de HR-afdeling.

Het is belangrijk om dit verschil te verminderen: gelijk werk verdient nu eenmaal een gelijke beloning. Als onze branche de nieuwe generatie hoogopgeleide vrouwen én mannen willen aantrekken, moeten we werken aan transparantie in loopbaanperspectief en beloning. Anders zijn we niet aantrekkelijk voor toptalent en wordt het steeds moeilijker om goed personeel te vinden. Zou een ‘Long Friday’ helpen om onze industrie wakker te schudden?

Oana Cipca is Business Development Manager International Exhibitions en oprichter van het Women in Exhibitions Network. Reageren? Stuur een mail naar expovisie@zynchrone.com


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief