Beurzen

De statige dame en de anarcho-punk

Christophe Landuyt

Hé, daar heb je Alibaba weer! Niet de bendeleider uit 1001 nachten, maar de Chinese internetgigant. Alibaba duikt de jongste tijd steeds vaker op in livecommunicatiekringen. Enkele maanden geleden mochten we de vrijage van UBM en Alibaba B-to-B aankondigen, deze keer is het de beurt aan Vinexpo en Alibaba B-to-C, alias Tmall.

Eerst Vinexpo: niet de oudste wijnbeurs – gestart in 1981 –, niet de grootste – ProWein in Düsseldorf is vele malen groter – , niet de meest gespecialiseerde – op Vinexpo lopen zowel vakmensen als amateurs rond –, maar wél de meest tot de verbeelding sprekende. De wieg van Vinexpo stond in Bordeaux, en geen Franse stad is meer wijnstad dan Bordeaux. Markant: Vinexpo was er relatief snel bij om de wijn tot bij de wijndrinker te brengen. Naast de moedermanifestatie in Bordeaux wordt Vinexpo ook georganiseerd in New York, Tokyo en Hong Kong.

Charmeoffensief richting beursorganisatoren

Over de geboorte, de kindertijd en de prille jeugd van Alibaba werden dikke boeken geschreven. Sinds enige tijd is de internetmogol bezig aan een charmeoffensief richting beursorganisatoren. Naar aanleiding van de samenwerking met UBM Asia heette het dat Alibaba de marktvormende werking van vakbeurzen in de virtuele wereld kon verderzetten. Concreet komt het er op neer dat Alibaba zoveel mogelijk exposanten van UBM-vakbeurzen aan de webwinkel wil. UBM wordt beter van de deal omdat Alibaba actief en gericht promotie voert voor de vakbeurzen van UBM.

Vinexpo en Alibaba

Het scenario achter het Memorandum of Understanding tussen Vinexpo en Alibaba is min of meer gelijklopend. Wijnhuizen zijn goed in snoeien en oogsten en vinifiëren, maar hebben doorgaans weinig kaas gegeten van online verkopen. Daar wil Alibaba hen een handje bij helpen: de dochter Tmall Food heeft de ambitie om de wereldwijde nummer één te worden in de online verkoop van voedingsartikelen. Daar hoort ook wijn en gedistilleerd bij. Dat Tmall vandaag nog erg ‘Chinees’ aanvoelt, heeft overigens meer te maken met het feit dat in China een grotere mark voor online verkoop zit dan in het Europese Avondland. Maar straks mogen ook wij aan de bak.

Is het een goed huwelijk? Het staat een beetje gek, zo’n statige oude dame als Vinexpo met een nerdy anarcho-punk als Alibaba. Zij heeft hem verleid in de hoop dat hij haar aanwezigheid op social media – nog altijd een pijnpunt voor beursorganisatoren! – meer allure en meer schwung zal geven. Hij nestelt zich in het comfortabele pluche van haar boudoir in de hoop daar fortuin te vergaren. Een gearrangeerd huwelijk, dus. Maar goed, ook die blijken vaak tegen felle stormen bestand.

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief