Beurzen

Digitale reputatie als levensader

Negen van de tien consumenten koopt een product of neemt een dienst af bij een bedrijf dat zij volgen op social media. Bovendien geeft 75 procent elk jaar méér geld uit aan bedrijven die zij volgen.
Kortom: wie consumenten wil binden en hogere, dan wel stabiele, omzetten wil realiseren, moet zijn digitale reputatie op alle onlinekanalen op orde hebben.
De relaties die organisaties opbouwen met hun achterban, de fans, is het belangrijkste bedrijfseconomische kapitaal van bedrijven in de evenementensector geworden. Het is dus zaak om de hele organisatie in te richten op het verbeteren van de relatie met fans.
Vooral op het gebied van content moeten veel organisaties nog grote stappen zetten. Als je niet in staat bent om met relevante content een waardevolle digitale relatie op te bouwen met je publiek, dan is de kans groot dat je de concurrentiestrijd op termijn verliest.

Reputatie is digitale hartslag

Voor een goede digitale reputatie is een gezonde digitale hartslag noodzakelijk. De digitale hartslag zou dus voor veel evenementen of evenementlocaties een essentieel onderdeel van de digitale strategie moeten zijn. Steeds vaker lijken succesvolle evenementen het belang van deze hartslag te delen.
Aan de hand van drie kernwaarden creëer je een eigen hartslag. Mijn collega Denis Doeland zegt het volgende hierover: “Kernwaarde 1 is relevantie. Zet uiteen welke content relevant is om via de eigen online platformen en de sociale online platformen te publiceren. Voorbeelden zijn: nieuwsitems, columns, analyses, muziek, podcast, vodcast en AV-streaming.
“Kernwaarde 2 is consistentie. Bepaal hoe vaak je deze aspecten wilt openbaren. En houdt dat dan vol. Dat is kernwaarde 3: discipline. Want daar zit de echte uitdaging. Hier geldt ‘de aanhouder wint’.”

Bewust van de basics

Het gaat dus om relevantie, consistentie en discipline. De digitale hartslag is daarmee breed toepasbaar. Op zowel sociale media als Facebook, Instagram en Twitter als op de eigen website, app, maar ook bij e-mail nieuwsbrieven is een hartslag belangrijk. De ideale hartslag verschilt per platform en wordt vaak al experimenterend ontdekt.
Het is belangrijk dat je je, als je aan de deelname binnen het digitale domein begint, van de basics (oftewel de spelregels) van de digitale wereld bewust bent. De website of blog en alle opgezette socialmediakanalen krijgen niet vanzelf bezoekers. Daarvoor dienen mensen actief benaderd te worden via de diverse kanalen binnen of buiten jouw digitale ecosysteem.

Continu analyseren

Dat betekent dat je de content die je gecreëerd hebt, actief moet promoten. Dit kan via het eigen netwerk (bijvoorbeeld huidige klanten, leveranciers, medewerkers), maar ook via ‘influencers’. Door influencers te volgen en eventueel te verzoeken of zij via hun socialmediapagina’s jouw content willen posten of delen, als zij daar raakvlak of interesse in hebben. Dit zou je het hele jaar moeten doen. Hierdoor groeit je digitale reputatie.
Daarnaast zijn continue analyses zeer belangrijk: Hoe hard groeit je fanbase? Groeit de interactie met en tussen je fans? En op termijn: Wordt er in de offlinewereld over gesproken? Wordt het makkelijker om producten / diensten te verkopen?
Daar zijn meerdere tools en platformen voor. Daarbij zie je dat wanneer relevante content consistent en gedisciplineerd gepubliceerd wordt, dit leidt tot vergroting van de invloed en het bereik binnen het digitale domein. Bovendien, wanneer je verzaakt, zie je daarvan direct de gevolgen.

Do or die

De kentering die het coronavirus voor evenementen, evenementenorganisaties en evenementenlocaties teweegbracht, doet niet onder voor de paradigmashift die al eerder werd veroorzaakt door de digitale revolutie.
Transformeren naar een digital-first bedrijf met goede digitale fanrelaties is in praktisch iedere industrie cruciaal om te overleven, en daarmee een ‘do or die’ beslissing geworden.
Om door de ‘do or die’-muur te komen en te overleven, moet je de onderneming op een flink aantal fundamentele zaken aanpassen. Dat vraagt om stevige keuzes. De enige zekerheid is dat het tijd is voor verandering. De komende tijd zou jouw evenement of evenementenlocatie in het teken moeten staan van de digitale reputatie.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief