Beurzen

Docenten "Concept & Design" Exhibition Event Management

Hans de Wit (directeur Wit Design, kleine foto) en Paul Pennock (directeur Oil for live communication, grote foto) zijn docenten in de nieuwe leergang Exhibition Event Management, die 19 mei van start gaat in RAI Amsterdam. Paul Pennock en Hans de Wit beantwoorden de belangrijkste vragen over hun lessen die gaan over Concept&Design.Wat zijn de kritische succesfactoren voor een goede stand?

“Stands zouden als een billboard moeten functioneren, je hebt ruimte om één boodschap te communiceren. Bedrijven willen vaak te veel vertellen, maar beursbezoekers hebben na drie kwartier rondwandelen al geen concentratie meer”, vertelt Paul Pennock.

Hans de Wit adviseert bedrijven dicht op de huid te blijven. “Blijf bij jezelf. Een stand moet ‘eigen’ aanvoelen en uitstralen wie je bent. Het verschil tussen wie je werkelijk bent en wie je wilt zijn wordt daarbij nog weleens door elkaar gehaald. Het is niet verkeerd om ambitieus te zijn, maar blijf geloofwaardig. Blijf in de lijn met je andere communicatie-uitingen”, aldus Hans de Wit.

“Onderscheidend vermogen is belangrijk, juist in deze tijd. Als je twee electronica aanbieders met enkel een logo wisseling op elkaars stand zou kunnen zetten heb je iets flink fout gedaan”.

Onderscheidend vermogen in een tijd met weinig budget, hoe pak je dit aan?

“Je moet je eigen unieke factoren weten te vinden. Dit is lastig en kost tijd. Kies ervoor om één van je kernwaarden uit te vergroten of durf een uniek statement in te nemen. Bedrijven hebben de neiging om het omgekeerde te doen. Ze gaan heel veel producten communiceren en zijn bang om tegendraads te zijn, aldus Hans de Wit. “Zoek juist nu verrassing en neem daar de tijd voor. Voor een serieuze stand wil je minimaal drie maanden van te voren klaar zijn. Tegenwoordig willen bedrijven in zes weken klaar zijn”.

Paul Pennock onderstreept dit. “Neem voldoende tijd en onderzoek tenminste wie je klant is. Wij werken als het ware voor de klant van de klant. We onderzoeken het functioneren van de stand. Hans de Wit: Ik vraag mijn opdrachtgever nog wel eens: ‘Wat moet de bezoeker van jullie denken als hij jullie stand verlaat?’, ‘Wat is je kernboodschap?’ Opdrachtgevers kunnen die vraag vaak niet direct beantwoorden”.

Experience concept of What you see is What you get?

“Het begrip experience dekt niet meer de oorspronkelijke lading, vertelt Paul Pennock. "Tegenwoordig wordt een fotowand al onder experience geschaard. Er is geen geld en moed om op dit moment spraakmakende experience concepten te laten ontwikkelen. Het gaat nu vooral om goed functionerende stands en daar is niks mis mee." Hans de Wit: "Het gaat vooral om geïntegreerde communicatie. Vroeger zag je dat een advertentie van gisteren terug kwam op de stand. Dat was dan geïntegreerde communicatie. Maar geïntegreerde communicatie moet passen bij je kernwaarden en je andere communicatie-uitingen. De beurs moet een hoogtepunt zijn van een langer communicatietraject van maanden”, aldus Hans de Wit.

Paul Pennock voegt daar aan toe, “De beurs is live communicatie op persoonlijk niveau. Je moet over alles nadenken. Wil ik lange of korte gesprekken met mijn klanten, welke boodschap zet ik centraal. Is dit consequent met mijn andere uitingen? Daarnaast moeten klanten zich thuisvoelen op de stand. Eigenlijk moet je op je stand een goede opening creëren voor een goed (sales)gesprek later”.

Welk advies willen jullie nog aan de beursdeelnemers en cursisten van de leergang meegeven?

“Doe wat je kunt waarmaken of faciliteer het dusdanig dat je de kwaliteit kan garanderen”, zegt Hans de Wit. “Kijk naar je doelgroep en de tijd die je hebt ter voorbereiding. Zorg dat je verwachtingsmanagement klopt”, voegt Paul Pennock toe.

“Wees daarnaast niet bang om bakens te verzetten, maakt je concept interessant!”, onderstreept Hans de Wit.

Paul voegt als laatste nog toe: “De toekomst zit in de combinatie van internet en live communication. Internet is een belangrijke vraagbaak, live evenementen zijn er voor de persoonlijke ontmoeting. Het gesprek wordt live afgemaakt. Daar moeten we ons steeds meer van bewust zijn”.

Wilt u ook getraind worden in beurscommunicatie en sturen op effect en resultaat?

Schrijf u dan vandaag nog in voor de leergang Exhibition Event Management.

Dag 1 – De strategie achter uw beursdeelname (19 mei, RAI)

Dag 2 – Communicatie & design (26 mei, Ahoy):

Dag 3 – Beursmanagement, performance en follow-up (3 juni, Jaarbeurs)

Naast drie dagen theorie maakt u een tentamen en volgt er een feestelijke certificaatuitreiking. Kijk voor meer informatie op www.masterineventmanagement.nl


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief