Beurzen

Échte digitale transformatie vind je terug in de ondernemingswaarde

Ernst Keyzer - Gespreksleider Expovisie IT denktank

Nieuwe apps, nieuwe features, hippe gadgets, alles verstorende technologie, we laten ons graag verleiden door de belofte van het nieuwe, door de trends die we niet willen missen. Helaas zie ik digitale transformatie en innovatieprogramma’s vaak stranden bij het enthousiast maken voor de mogelijkheden en het doen van enkele experimenten. Na een tijdje eindigen vele initiatieven vaak als de afdeling leuke dingen doen, een kostenpost met onduidelijke inkomsten. Het ‘waarom’ van het digitaal transformeren of innoveren is al snel naar de achtergrond verdwenen.  

Terwijl digitale transformatie toch echt serious business is. Maar dat kun je alleen realiseren als digitalisering of innovatie bepalend en voorspellend wordt voor de ondernemingswaarde. 

De hardware als zijnde het vastgoed, de beurshallen, laat ik hier buiten beschouwing. De bedrijfswaarde hiervan wordt grotendeels bepaald door de waarde van het vastgoed en de facilitaire dienstverlening.  

Bij de software daarentegen, de beurstitels, de evenementen en daaraan gerelateerde nevenactiviteiten, daar valt door digitalisering veel (ondernemings)waarde te creëren.  

De software maakt namelijk deel uit van een digitaal ecosysteem: alle interactie tussen industrie, merken, mensen, diensten en producten. Het omvat alle belanghebbenden in een bepaalde industrie (bij vakbeurzen) of rondom een bepaald interessegebied (consumentenbeurzen).  

Het is mogelijk om uit dit systeem van interacties de verwachtte kasstromen in kaart te brengen. Deze kasstromen hebben effect op de toekomstige waarde van de onderneming. 

De wereld van fusies en overnames kent vele methodes voor bedrijfswaarderingen, zoals transactie multiples en discounted cashflow.  

Cruciaal voor welke waarderingsmethode dan ook is het kunnen voorspellen van toekomstige kasstromen. In toenemende mate worden de digitale interacties, en de mate waarin een bedrijf in staat is deze te converteren naar omzet, een van de belangrijkste drijvers voor de ondernemingswaarde. Als organisaties in staat zijn om hun ‘digitale fanbase’ te laten groeien, dan zal de waardering van de onderneming groeien.  

Waardecreatie door het digitale ecosysteem betreft dus het aangaan, onderhouden en optimaliseren van digitale relaties met fans op diverse digitale platforms, waarmee op aantoonbare wijze netto positieve kasstromen gegenereerd worden. 

Voor publieksbeurzen die een goede en doorlopende (digitale) relatie met de fans en achterban weten op te bouwen, is het verkopen van tickets voor de volgende editie vele malen eenvoudiger dan voor beurstitels die deze relaties niet hebben.  

Dit geldt indirect ook voor vakbeurzen waar exposanten sneller bereid zullen zijn deel te nemen wanneer ze er zekerder van zijn dat de juiste bezoekers in voldoende mate zullen komen.  

De zekerheid van de omzet en de voorspelbaarheid van de toekomstige kasstroom wordt hoger, wat leidt tot een hogere ondernemingswaardering. Twee belangrijke meeteenheden hierbij zijn de gemiddelde omzet per fan en levensduur per fan.  

Wil je de economische waarde van een beurstitel laten groeien dan dien je intensief te sturen op groei van de fanbase en de gemiddelde omzet per fan plus het verkrijgen en behouden van fans voor een bepaalde tijd.  

Ben je in staat om als onderneming op deze meeteenheden te sturen, dan wordt de impact op de winst- en verliesrekening zichtbaar en is de digitale transformatie pas écht serious business! 

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief