Elke Moebius: ‘Detailhandel snakt naar EuroShop’

Retailbeurs EuroShop vindt komend jaar voor de 21e keer plaats van 26 februari tot en met 2 maart 2023 in Messe Düsseldorf. Zoals iedere drie jaar zal de vakbeurs ook komend jaar de internationale hoogmis zijn voor de mondiale detailhandel en volgens de organisatoren “belangrijker dan ooit”.

Na de afgelopen drie uitdagende jaren is de handel volgens EuroShop op zoek naar contacten, kansen en perspectief. “De stationaire detailhandel is door de coronacrisis sterk geraakt. Het is nu tijd om te handelen”, zegt Elke Moebius, beursdirecteur van EuroShop. “Veel ondernemingen hebben de maanden dat ze gesloten waren gebruikt om opnieuw na te denken over de opzet en indeling van de winkelvloer en te investeren in omvangrijke herinrichtingsprojecten. EuroShop komt voor hen precies op het juiste moment.”

De stationaire handel is van een pure ‘place-to-store’ in een ‘place-to-be’ veranderd. Consumenten willen onder meer culinair genieten, vrienden ontmoeten, naar een lezing gaan en nog veel meer. Het winkelen in een familiaire sfeer met persoonlijk advies is natuurlijk nog steeds een wezenlijk bestanddeel van het retail-dna, maar niet meer uitsluitend. Flexibele designs van ruimtes en pop-ups zijn net zo populair als infotainment-area’s met een digitaal aanbod. Ook binnen de handel staat de metaverse in de startblokken.

Dat er behoefte is aan een internationale retailbeurs blijkt volgens de organisatoren uit de “goede boekingsstand” van EuroShop 2023, vooral binnen de segmenten Retail Technology, Refrigeration & Energy Management, Shop Fitting en Store Design & Visual Merchandising.

Vakprogramma en ‘special areas’

De komende editie van EuroShop werd afgelopen week voor de Nederlandse markt gepresenteerd in Sittard. Naast de enorme vakbeurs wordt uiteraard ook een inhoudelijk vakprogramma aangeboden, verdeeld over zeven podia. Het programma is gratis en kan zonder aanmelding vooraf worden bijgewoond. Alle podia in één overzicht: Store Design Stage, Retail Designers’ Stage, Retail Technology Stage, Connected Retail Stage, Start-up Stage, Retail Marketing Stage en Expo & Event Stage.

De ‘special areas’ van EuroShop omvatten verschillende speciale tentoonstellingsoppervlaktes, met ruimte voor specialisten, start-ups, de generaties X, Y en Z, ideeën, visioenen en innovatieve producten. De speciale beursgebieden heten Designers’ Village, Start-up Hub, POPAI Shop Global Village, IFES Global Village en de Italian Lighting Lounge.

Daarnaast zijn er in 2023 ook meerdere premières. Het ‘Future Urban Lab’ toont en ontwikkelt samen met bezoekers nieuwe aantrekkelijke factoren om bezoekers naar de stad van de toekomst te krijgen. De ‘Room4Senses’ concentreert zich op de zintuigelijke waarneming. In de ‘Retail Ball Game’ van de Hogeschool Düsseldorf kan worden doorgeademd, gereflecteerd, georiënteerd en gespeeld. Dit open communicatieplatform thematiseert de uitdagingen en oplossingen van de retail van de toekomst en legt de focus bij meer samenhang tussen de uiteenlopende stedelijke disciplines.

EuroShop Retail Design Awards

Uiteraard worden er ook prijzen uitgereikt op EuroShop. In eerste instantie betreft het hier natuurlijk de gerenommeerde EuroShop Retail Design Awards voor bijzondere storeconcepten en storedesign uitgereikt, net als de felbegeerde Retail Technology Awards Europe (voor onderscheidende IT-oplossingen binnen de handel) en de EHI-prijs voor opvallend wetenschappelijk werk gericht op de detailhandel. Daarnaast worden tijdens EuroShop 2023 de Shop!/POPAI D-A-CH Award, de IFE Development & Innovation Award en de Exhibitor Magazine EuroShop Awards uitgereikt.

EuroShop 2023 is voor vakbezoekers geopend van zondag 26 februari tot en met donderdag 2 maart 2023, traditiegetrouw van 10.00 tot 18.00 uur. Beurstickets zijn al online te koop.

Beursplattegrond van EuroShop 2023