Beurzen

Expovisie 569: Artiesten

It’s Showtime!

 

Het inzetten van artiesten op uw stand kan een enorme impact hebben. Als informatie op een ludieke manier onder de aandacht wordt gebracht, spreekt men erover en blijft het vele malen beter bij.

It’s Showtime!

 

Het inzetten van artiesten op uw stand kan een enorme impact hebben. Als informatie op een ludieke manier onder de aandacht wordt gebracht, spreekt men erover en blijft het vele malen beter bij. 

Zeker wanneer de boodschap van uw beursdeelname en de boodschap van de artiest worden gecombineerd, heeft het inzetten van een artiest effect. Dat hoeft niet beperkt te blijven tot het aantal vierkante meters van uw stand. Juist vanuit de gangpaden kan een artiest veel publiek naar uw stand trekken.

Op deze pagina’s vindt u een aantal voorbeelden van bedrijven die tijdens hun beursdeelname met succes een act hebben ingezet.

 

Foto Shooters

Beurs: NOT 2005, Jaarbeurs Utrecht

Opdrachtgever: Edulan en Rocks. Edulan is een ICT-organisatie die zich bezighoudt met computeroplossingen voor het basisonderwijs. Tools for Schools is het programma van Rocks waarbij klanten kunnen sparen voor onder andere computers en educatieve software scholen.

Naam artiest: Anne-Kaisa Faber.

Naam act: SayCheese

Case: Op de NOT2005 loopt SayCheese-fotografe Anne-Kaisa Faber met haar opvallende foto-uitrusting door de gangpaden om gewillige slachtoffers op de gevoelige plaat vast te leggen. In tegenstelling tot veel andere fotomarketingbureaus krijgen de bezoekers niet alleen een visitekaartje met daarop het internetadres waarop ze de foto’s konden downloaden. Nee, ze krijgen ook een “real life” foto mee, in een hoesje met het logo van de opdrachtgever. In dit geval dus Edulan en Rocks.

Wat is de kracht van een act op een beursstand? ‘Op beurzen zie je vaak een overkill aan flyers, snoepjes en mintjes die al snel in de prullenbak verdwijnen’, vertelt Martijn Kiszelnik van SayCheese. ‘Maar als exposant wil je natuurlijk meer contactmomenten, vooral ook na de beurs. Het voordeel van onze werkwijze is drievoudig. Ten eerste worden de bezoekers nieuwsgierig gemaakt naar de stand van de opdrachtgever. Er ontstaat dus standtraffic. Ten tweede gooien de mensen de foto na de beurs niet weg, maar laten ‘m aan anderen zien. Tenslotte kunnen ze de foto ook nog terugvinden op het internetadres van de opdrachtgever. Via een banner kunnen de bezoekers vervolgens hun foto’s bekijken, downloaden en versturen naar familie en vrienden.’


Acteerwerk

Beurs: Farma

Naam artiest: Aksident

Naam act: “’t Is ‘t één en ‘t ander”

Case: Een “exposant” schiet op gezette tijdstippen het gangpad in om een bezoeker héél enthousiast de hand te schudden. Daarna begint hij aan de hand van een “fotoboek” een verhaal over de pech die hij eerder die ochtend had: kapot gereten vuilniszak, in hondenpoep getrapt, motorpech, sanitaire stop te velde… Al snel beseft de bezoeker dat hij zopas de hand heeft geschud met een microbenbom. Groot is dan ook de opluchting wanneer de laatste foto toont dat alle viezigheid van de handen verwijderd werd met de ontsmettende doekjes van de opdrachtgever.

Wat is de kracht van een act op een beursstand? Deze act laat toe om vanuit een zeer beperkte standoppervlakte bezoekers op een prettige én intensieve manier een boodschap aan te reiken. Omdat de act zeer visueel is en grotendeels buiten de stand wordt gespeeld, worden naast het “slachtoffer” ook andere bezoekers in de act betrokken, wat de impact aanzienlijk vergroot. 

 

Circusartiest

Beurs:  NOT 2005

Opdrachtgever: Lumpsum. Dit is een initiatief van het ministerie van onderwijs. Het houdt in dat schoolbesturen een bepaald bedrag voortaan naar eigen inzicht mogen besteden.

Naam artiest:  Marc van den Broek.

Naam act: Marc Muy Dificil van Malabarista’s Malle Ballen Circus.

Case: Op de onderwijsbeurs NOT 2005 is Marc Muy Dificil door Lumpsum ingehuurd om de nieuwe financiële werkwijze voor basisscholen bij leerkrachten en bestuurders onder de aandacht te brengen. Dat doet hij op een zeer ludieke manier: al “lopend” op een grote bal torent hij in de gangpaden boven iedereen uit. Daarbij doet hij ook nog eens een jongleeract met drie ballen. Alsof dat nog niet opvallend genoeg is, laat hij af en toe een bal vallen. “Pas op je knikkers!” roept hij dan tegen de omstanders “Let op waar je je geld aan uitgeeft! Wil je dat beter onder controle houden, doe het dan op de Lumpsum-manier.” Vervolgens deelt hij stickers uit met de slogan: “1 + 1 = Lumpsum!”.

De act van Marc Muy Dificil is vooral te zien in de gangpaden rondom de stand van Lumpsum en de andere stands van het ministerie van onderwijs. Maar enkele keren per dag treedt hij ook op in andere beurshallen. Hiervoor heeft hij van de organisator toestemming en een speciaal tijdsschema gekregen.

Wat is de kracht van een act op een beursstand? Marc van den Broek: ‘Een artiest kan een leuke kwinkslag aan het informatieve verhaal geven. Het is een ludieke manier om bezoekers te focussen op de aanwezigheid van een bepaalde organisatie op de beurs. Het is vooral heel leuk om in thema’s te werken. Soms word ik ook wel ingehuurd om gewoon mijn act te doen en verder niks. Maar het mooiste is als je een verhaal te vertellen hebt en dit met je act kunt ondersteunen. Zoals in dit geval met de “knikkers”.

 

 

Cocktail Shakers

Beurs: Telecom cITy

Opdrachtgever:  KPN

Naam artiest: The Shake Company

Naam act: Bits & bites around the world

Case: Op de tune van Daftpunk’s “Around the world” brengen dansers de baseline van het concept dynamisch tot leven. Geprikkeld door deze visuele en muzikale impulsen blijven voorbijgangers staan. Dan ontdekken ze de jonglerende hippe cocktailshakers en flashy cocktail ladies. Op dat moment ontstaat interactie tussen de shakers en de omstanders die erop is gericht de bezoekers in een open mind-mood te brengen.

Andere bezoekers merken de toeloop en voegen zich bij de omstanders. Stilaan komt een klassieke cocktail tot stand, die even later met gulle hand aangeboden wordt. Van zodra de omstanders een drankje in de handen hebben, valt de animatie (even) stil en krijgen de commerciële standmedewerkers de mogelijkheid om de fakkel over te nemen en een meer gericht beursgesprek te ontwikkelen.

Wat is de kracht van een act op een beursstand? In dit geval kan de combinatie dansact-shakers worden ingezet om een grote groep bezoekers te confronteren met een boodschap. De aandacht van de bezoekers verschuift op een natuurlijke manier  van de dansact op een podium naar de cocktailshakers op de stand. Daardoor blijven bezoekers langer “ge-immobiliseerd” (namelijk de tijd die ze nodig hebben om een cocktail naar binnen te werken) en krijgen standmedewerkers meer tijd om de relevante contacten eruit te vissen.

 

Bodypaint

Lammert Huizinga van Mime Produktief treedt regelmatig op beurzen op. Hij maakt vaak mee dat opdrachtgevers goed gebruik van hem maken. Maar hij komt ook bedrijven tegen die het blijkbaar nog niet snappen.

’Er is vaak geen binding tussen het bedrijf dat zich presenteert en de artiest die ze inhuren’, vertelt Huizinga. ‘Een aantal jaren geleden stond ik voor een grote aannemer bijvoorbeeld op InfraTech. De stand lag nogal achteraf: als je de

“normale” loop volgde, kwam je vóór onze stand,  langs een

bedrijf waar ze een bodypaint-act hadden. Als de bezoekers langs mij kwamen, vroeg ik of ze het bodypainten hadden gezien. InfraTech is nogal een mannenbeurs, dus ze hadden het inderdaad gezien. En iedereen had commentaar op de kwaliteit van de borsten van het “slachtoffer”. Toen ik hen vroeg voor welk bedrijf die act werd opgevoerd, moesten ze allemaal het antwoord schuldig blijven.’

’Gelukkig zijn er ook positieve verhalen rondom artiesten op beurzen

te vertellen. Het is van belang dat het bedrijf dat een artiest wil inhuren, zich

vooraf een aantal vragen stelt. Nog beter: als ze geluk hebben stelt de

artiest die vragen. Het beste is als de opdrachtgever voorbeelden vraagt van acts die de artiest al heeft opgevoerd tijdens beurzen. Zo kom je erachter of de artiest snapt dat hij een marketingmiddel is en dat er een wisselwerking moet plaatsvinden tussen bedrijf en artiest.’

’Inmiddels heb ik zelf geleerd dat de communicatie tussen een artiest en een bedrijf het best verloopt met een intermediair. Bedrijven en artiesten spreken vaak verschillende talen. Vergelijk het met een accountmanager bij een reclamebureau, die een intermediaire functie vervult tussen creatieven en klant.’

 

 

Artiestenbeurs

Wie leuke ideeën op wil doen voor acts en artiesten die perfect bij de beursdeelname passen, doet er goed aan om naar de Artiesten & Evenementen Beurs (AEB) te gaan. Deze beurs vindt elk jaar in januari plaats in het Beursgebouw in Eindhoven.

De afgelopen zeventiende editie van AEB was zeer geslaagd. Ondanks de mindere economie bezochten meer mensen dan vorig jaar de beurs: 8420 bezoekers tegen 8310 vorig jaar. Hoogtepunten waren onder meer de coproductie “Groeten uit…” van Oogmerk Theatervormgeving en Levend Lijf. Deze productie won vorig jaar het Kampioenschap Living Statue.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief