Beurzen

Fors minder bezoekers BBB Maastricht

De compleet vernieuwde BBB Maastricht, die van 30 januari tot en met 2 februari voor de 58e keer werd gehouden, leverde fors minder bezoekers op dan vorig jaar: 10.936 bezoekers tegen 22.500 in 2011. Toch spreekt de organisatie van een succes.  De halvering is volgens de organisatie logisch. Marjolein Peerboom van het MECC: "Ten eerste is de BBB geen landelijke beurs meer. Door de nauwe samenwerking met  de Horecava, sinds vorige zomer, is de BBB een regionaal horeca-evenement geworden met een potentieel van 11.300 horecabedrijven. We hebben de BBB dan ook geprofileerd als dé horecavakbeurs van Zuid-Nederland, waarbij we ons volledig op de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland richten. Daarnaast werd vorig jaar de gastronomische vakbeurs European Fine Food Fair tegelijk met BBB georganiseerd. Deze niche-beurs zal dit jaar onder een nieuwe naam in oktober worden georganiseerd. Gezien alle veranderingen kijken we toch terug op een zeer geslaagde beurs. Maar liefst tachtig procent van de bezoekers was afkomstig uit de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Ruim drie kwart van hen was beslissingsbevoegd. Bovendien gaven de bezoekers aan aangenaam verrast te zijn door alle vernieuwingen.

Opvallend dit jaar was de terugkeer van diverse nationale A-merken, zoals Eijsink Afrekensystemen, A Brand New Day en Diversy. Nieuwe onderdelen waren het BBB Theater en het Food Plaza. In het theater, centraal op de beursvloer gelegen,  verzorgden Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Hyves, Misset Horeca en duurzaam initiatief Fill the Cup een afwisselend inhoudelijk programma rondom belangrijke horeca gerelateerde onderwerpen. Op het Food Plaza – met terras – presenteerden aanbieders van streekproducten hun specialiteiten. Andere hoogtepunten waren het Bierplein, met brouwers uit binnen- en buitenland en het Nationaal Kampioenschap Biertappen, en het Columbus Plein, met opmerkelijke horecaconcepten en de uitreiking van de Columbus Trofee. Deze werd gewonnen door Admirror. Er waren zoals gebruiken nog veel meer wedstrijden en prijsuitreikingen.

Uit de gangpaden klonken echter niet louter positieve geluiden. Exposanten klaagden vooral dinsdag over de geringe drukte. “Een timide stemming”, omschreef Royaan-rayonvertegenwoordiger Piet Vlasblom de sfeer. “Om een uur of vijf ’s middags zak je bijna door je hoeven, zo rustig.” Maurice de Kroon van Van Reusel Snacks merkt dat de beurs al enkele jaren ‘stapjes terug’ maakt. “Ons geluk is dat we nieuwe producten kunnen laten zien. Kan dat niet, dan heb je hier een mindere beurs.” De organisatie van de EFFF koos er vorig jaar voor om zelfstandig verder te gaan. De beurs staat, eveneens in de MECC, later dit jaar in oktober op het programma. Volgens woordvoerder Marjolein Peerboom is BBB druk bezig om volgend jaar weer een beurspartner op het gebied van gastronomie aan zich te binden. “Daarvoor zijn we op zoek naar stakeholders”, aldus Peerboom.

(bron: BBB Maastricht en Out.of.Home Shops)


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief