Grote gamebeurzen keren terug, Gamescom heeft primeur

Hoe digitaal computergames ook mogen lijken, ook voor de gamingsector blijken beurzen even populair als lucratief. Daarom is hun comeback telkens weer groot nieuws. Gamescom trapt af vanaf 24 augustus, maar ook de concurrentie (Tokyo Game Show en E3 in Las Angeles) zit niet stil.

Gamers hebben geduld moeten opbrengen, want Gamescom vindt deze maand voor het eerst sinds 2019 plaats in Koelnmesse. Meer dan 550 exposanten zullen nieuwe games presenteren. Tot de exposanten behoren onder meer Bandai Namco Entertainment, Ubisoft, THQ Nordic, Kalypso Media en de XBox-fabrikant Microsoft.

Toch voelt de gamingmarkt nog steeds de invloed van coronapandemie – of is het vanwege de door oorlog gevoede economische tegenwind? Hoe dan ook: niet alle grote spelers in de industrie zijn vertegenwoordigd in Keulen: Electronic Arts, Activision Blizzard, Sony, Take Two en CD Projekt Red laten verstek gaan. Sommige titels die voor het najaar zijn aangekondigd, zoals FIFA 23 en de nieuwste Call of Duty, ontbreken daarom op Gamescom.

Met het motto van dit jaar (‘The Heart of Pop Culture’) willen de organisatoren van Gamescom en zich richten op de culturele betekenis van computer- en videogames, die steeds vaker een breder publiek bereiken door verfilmingen.

Hybride is toverwoord voor gamebeurzen

Van 15 tot 18 september is het de beurt aan een andere megabeurs: de Tokyo Game Show. Voor het eerst in drie jaar wordt ook dit evenement weer fysiek gehouden. Ver weg voor westerse fans, maar gamebeurzen hebben altijd al een hybride vorm gehad, met veel livestreams. Ook nu zal dat weer nadrukkelijk het geval zijn. Zo zendt de Japanse uitgever Capcom tijdens de aankomende TGS twee livestreams uit. De eerste, op 15 september, zal over uiteenlopende nieuwe releases gaan, de tweede van een dag later richt zich volledig op de verwachte kaskraker Street Fighter 6.

De gamebeurs die de gemoederen misschien wel het meest bezighoudt, is de Electronic Entertainment Expo in Los Angeles, beter bekend als E3. Dit evenement neemt langer de tijd om een knallende comeback te maken, want deze zomer werd bekend dat E3 pas medio juni 2023 terugkeert op de beursagenda. De eigenaar Entertainment Software Association (ESA) heeft daarvoor een samenwerking aangekondigd met ReedPop, het bedrijf achter publieksevenementen als New York Comic Con en Star Wars Celebration.

ReedPop gaat E3 vernieuwen

Naar verwachting gaat ReedPop het Amerikaanse gaming-event meer richten op de consument. Wel meldde de organisator vorige maand dat het in de tweede week van juni 2023 uitgevers, ontwikkelaars, journalisten, creators, fabrikanten en licentiegevers verwelkomt in het Los Angeles Convention Center voor een ‘E3 nieuwe stijl’. Er wordt echter ook zwaar ingezet op digitale showcases en consumentenprogramma’s.

“Het is een grote eer om E3 in 2023 terug te mogen brengen”, aldus topman Lance Fensterman van ReedPop. “Met de steun en goedkeuring van de ESA gaan we een evenement van wereldklasse bouwen om de mondiale game-industrie op een nieuwe en bredere manier van dienst te zijn dan we nu al doen via ons portfolio van evenementen en websites.”