Beurzen

Hoe social is jouw beursdeelname?

Social media is de (voorlopig) laatste toevoeging aan het rijke palet van communicatiemiddelen die je kunt (moet) inzetten rondom een beurs. Maak niet de vergissing dat het inzetten van dit snelle, vluchtige medium geen voorbereiding vraagt. Het planmatige inzetten van social media kan het rendement van jullie beursdeelname fors verhogen. Hier een aantal aandachtspunten.

Gebruik de hashtag van de beurs (en eventueel jullie bedrijf en/of de actie die jullie hebben). Zeker kort voor, tijdens en kort na de beurs zorgt het gebruik van de beurshashtag dat jullie onder de aandacht komen van (potentiële) beursbezoekers.

Zorg voor spreiding van de posts of updates. Het is aanlokkelijk om een basistekst te schrijven en die in één keer op alle social media platforms te posten. Efficiënt als het gaat om jouw tijdsbesteding, maar minder effectief. In de continue stroom van online berichten is de levensduur van een post slechts enkele seconden. Spreid de posts over meer dagen en kies voor diverse tijdstippen. Een tool als buffer maakt het overigens mogelijk om de berichten in te plannen, zodat je ze in één keer kunt schrijven en toch gespreid posten.

Laat iedereen meedoen. Zorg ook dat de standbemanning en medewerkers van het bedrijf hun netwerk op de hoogte houden van jullie beursdeelname. Geef ze aan wat de hashtags zijn en geef ze suggesties wat ze zouden kunnen posten. Maak een postschema voor de standteam op de beurs. Aan te bevelen om optimaal te profiteren van de buzz tijdens de beurs en noodzakelijk om te voorkomen dat de standbemanning te veel met hun smartphones bezig zijn.

Zorg voor variatie. Iedere fase van een beursdeelname vraagt om andere berichtgeving. Ieder persoon wordt op een andere manier getriggerd om naar jullie stand te komen. Veel berichten posten trekken de aandacht, maar gaan jullie meest trouwe volgers irriteren als het steeds dezelfde post is. Bedenk daarom vooraf tweets die het bedrijf, de standbemanning en de overige deelnemers zouden kunnen versturen.

Kijk naar de statistieken. Welke update maakte de meeste reacties los en welke post werd het meest geretweet? Wie bereikte de meeste volgers en/of kreeg de meeste respons? Je zou er een wedstrijd van kunnen maken om zo jouw mensen te stimuleren om te tweeten, posten, updaten, krabbelen…


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief