Huishoudbeurs lanceert lifestyle-platform met webshop

De Huishoudbeurs is vanaf 18 februari aanstaande na drie jaar afwezigheid weer terug in RAI Amsterdam. Het grootste lifestyle-evenement van Nederland heeft de noodgedwongen corona-pauze onder meer benut om een online platform met webshop te bouwen. Dankzij dit platform, getiteld Meer Huishoudbeurs, bereikt het evenement het hele jaar door meer dan een half miljoen vrouwen die fan zijn van het merk.

“De jaren dat het fysieke evenement niet georganiseerd kon worden, hebben we gebruikt om ons sterke concept te verbeteren”, zegt Danielle Meester van RAI Amsterdam. “Uitbreiding van de al bestaande online activiteiten lag daarbij voor de hand. De afgelopen jaren is hier veel in geïnvesteerd en groeide ons bereik aanzienlijk. Met het online platform en de terugkeer van het fysieke evenement zijn we klaar voor de toekomst.”

Lifestyle-event vol innovaties

Al meer dan zeventig jaar trekt De Huishoudbeurs jaarlijks honderdduizenden vrouwen naar Amsterdam. Het evenement is bekend geworden als een plek waar nieuwe producten hun vuurdoop beleven. Denk aan de introductie van de stofzuiger in 1965, of de tentoonstelling van de allereerste magnetron in 1981. Nog steeds is het evenement voor producenten een belangrijk podium om met innovaties te komen. Bekende merken zoals Quooker en Babyliss zijn op De Huishoudbeurs als eerste getoond.

De Huishoudbeurs zelf blijft ook innoveren. Van vakbeurs voor de Nederlandse huisvrouw is het uitgegroeid tot lifestyle-event voor de vrouw van nu. “Via Facebook, Instagram en het maandelijkse digitale magazine hebben we contact met een actieve en hechte community van meer dan 500.000 vrouwen”, aldus Meester. “Deze groep bedienen we vanaf nu het hele jaar door via ons vernieuwde online platform. Op Meer Huishoudbeurs verschijnen wekelijks nieuwe artikelen over alles wat met lifestyle te maken heeft. De onderwerpen zijn gekozen na grootschalig onderzoek naar de interesses en activiteiten die er voor onze doelgroep echt toe doen. Een eigen webshop maakt nu ook onderdeel uit van het platform. Wekelijks bieden we onze fans in samenwerking met onze partners acht exclusieve deals aan. Je kunt daarbij denken aan mindfulness-workshops, een fotoshoot, een dagje wellness, sieraden en decoratieve producten voor in huis.”

Drie generaties bezoeken Huishoudbeurs

Met de komst van het online platform intensiveert De Huishoudbeurs het contact met haar fans aanzienlijk. Meester: “Het mooie is dat wij vrouwen van alle leeftijden aanspreken. Een bezoek aan het evenement wordt van generatie op generatie doorgegeven. Moeders nemen eerst hun dochters mee en daarna hun kleindochters. Jaar in jaar uit bezoeken zij De Huishoudbeurs. Ze komen voor een gezellig dagje uit en om nieuwe producten op allerlei gebieden te ontdekken en te proberen. Het is niet voor niets dat vrijwel geen enkele bezoeker met lege handen naar huis gaat.”

De Huishoudbeurs 2023 vindt van 18 februari tot en met 24 februari plaats. Er wordt deze editie gewerkt vanuit vijf segmenten: Home & Garden, Life & Living, Body & Mind, Food & Drinks en Shop Till You Drop. Onder meer Weleda, SAPPH, Unox en Tombola zijn aanwezig op het evenement.

De eerste Huishoudbeurs vond plaats in 1950 in de Houtrusthallen in Den Haag. Omdat het evenement in de beginjaren meerdere keren per jaar werd georganiseerd, is het nu toe aan de 76e editie. De eerste editie van de Huishoudbeurs was een ‘toonkamer’ van nieuwe producten, een plek waar maatschappelijke instituties en groeperingen een podium kregen en waar nieuwe ontwikkelingen en trends zichtbaar werden. In de tussenliggende jaren is er veel veranderd. Anno 2022 is de Huishoudbeurs een lifestyle-evenement voor alles wat zich afspeelt in het leven van de vrouw. Jaarlijks vinden ruim 150.000 vrouwen hun weg naar de RAI voor de Huishoudbeurs. Hiermee is dit het best bezochte consumentenevenement van Nederland.