Jaarbeurs ontvangt twee awards op UFI Global Congress

Koninklijke Jaarbeurs heeft twee internationale awards ontvangen tijdens het jaarlijkse UFI Global Congress in Oman: voor verduurzaming van het horeca-aanbod en digitale innovatie.

UFI is de wereldwijde associatie van evenementenlocaties en -organisatoren. Door deze organisatie is Jaarbeurs  eerder dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de UFI Sustainability Award (voor horeca-verduurzaming en het tegengaan van voedselverspilling) en de UFI Digital Innovation Award voor de eigen indoor-navigatie app Jaarbeurs Live.

“We zetten continu stappen om in 2030 de meest duurzame en slimme eventlocatie en -organisator van Europa te zijn”, zegt een trotse Jaarbeurs-topman Jeroen van Hooff. “Ik ben ongelofelijk trots dat de stappen die we tot nu toe hebben gezet op het gebied van verduurzaming en digitalisering wereldwijd worden erkend. En hier zal het zeker niet bij blijven, de komende periode zullen we nog meer mooie initiatieven aankondigen.”

Bekroning voor groenere horeca

Jaarbeurs krijgt de duurzaamheidsprijs voor de manier waarop zij haar menu’s op een duurzame manier vormgeeft en haar voedselafval weet te verminderen. Van Hooff: “In 2023 willen we op jaarbasis minimaal 900 ton CO2 besparen in onze horeca. Daarom hebben we onder andere het assortiment vegetarisch gemaakt in onze restaurants (90 procent), in de congres- en vergaderruimtes (80 procent) en op de beurzen en events (50-90 procent). Voedsel dat over is verkopen we via Too Good To Go en verpakt voedsel doneren we aan de Voedselbank. Daarnaast hebben we onze eigen composteermachine die jaarlijks bijna 83.000 kilo compost oplevert. De overige uitstoot compenseren we door het planten van 8.800 bomen per jaar. We zijn continu op zoek naar waardevolle samenwerkingen met organisaties die met ons invulling willen geven aan onze duurzame ambitie. Een mooi voorbeeld is de samenwerking die we onlangs zijn gestart met Dopper in de strijd tegen wegwerpplastic.”

Digitale innovatieprijs 

De Utrechtse Jaarbeurs ontving in Oman ook de digitale innovatieprijs voor de ontwikkeling van de Jaarbeurs Live-app. Deze applicatie is onderdeel van een groot digitaal transformatieprogramma met als doel bezoekers en exposanten nu en in de toekomst de allerbeste ‘customer experience’ te geven. Jaarbeurs Live kan zowel worden gebruikt bij evenementen die de locatie zelf organiseert als bij evenementen die door andere partijen bij Jaarbeurs worden gehouden. Van Hooff: “De app werkt als een soort indoor Google Maps en laat bezoekers met hun eigen telefoon indoor navigeren. Daarnaast biedt de app aan bezoekers de mogelijkheid om een persoonlijk programma samen te stellen, exposanten te vinden en tickets te kopen en te bewaren. Tijdens het evenement kunnen ze onder andere zien op welke plekken het druk is. De eerste reacties van bezoekers en exposanten zijn positief: men vindt de app overzichtelijk en vindt het handig alle informatie in één oogopslag te kunnen zien.”