Beurzen

Jan Geert Vierkant nieuwe directeur van Martiniplaza

Jan Geert Vierkant wordt per 1 december directeur van Martiniplaza. Hij volgt Hans van der Zee op die eerder dit jaar na een conflict moest vertrekken. Vervolgens werd Hans Schraders aangesteld als ad interim directeur.

Schraders voerde sinds januari dit jaar een omvangrijk veranderingsprogramma door. Het nieuwe restaurant ‘Inspirations’ is een eerste resultaat van dit beleid.”Vierkant past naadloos in het door ons opgestelde profiel,” aldus Henk Pijlman, voorzitter van de Raad van Commissarissen. “Zijn ervaring in de operationele marketing en het sturen van veranderingsprocessen kunnen we in de huidige marktsituatie goed gebruiken.” Vierkant is sinds 1999 algemeen directeur van het Noord Nederlands Orkest, waarvan hij in elf jaar tijd een florerend orkest maakte dat inmiddels veel succes in binnen- en buitenland oogst.

Ook de Raad van Commissarissen ondergaat een aantal wijzigingen. Hans van Bokkum en Jorrit Volkers stappen eruit en worden vervangen door Cathalijne Elings, Bert Derksen en Seerp Leistra. Henk Pijlman blijft voorzitter en Mirjam Mijer blijft lid. Volgen het bestuur bevindt Martiniplaza zich in een  ”cruciale periode van transitie”.

Pijlman: “De markten zijn, mede door de economische recessie, ingrijpend veranderd. De concurrentie is verscherpt door nieuwe aanbieders in de regio Noord Nederland. Eén en ander betekent dat we de organisatie en met name de marketing anders moeten inzetten. Daarnaast werken we aan een omvangrijk investeringsplan waar twaalf miljoen euro mee gemoeid is en waarmee we de concurrentiepositie van Martiniplaza veilig willen stellen. Ook gaan we de maatschappelijke en bedrijfseconomische positie van Martiniplaza grondig analyseren. De economische spin-off op jaarbasis bedraagt nu ruim 35 à 40 miljoen euro en Martiniplaza trekt jaarlijks circa 600.000 bezoekers. Dat kan volgens ons beter.”

Martiniplaza sloot het boekjaar 2009 af met een positief resultaat. Gedurende het boekjaar 2009 ontwikkelden zich in de marktsegmenten theater en congressen de eerste negatieve tendensen. In 2009 daalde het aantal theaterbezoekers landelijk met 1,6 miljoen, een afname van 7 procent, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. Martiniplaza kon zich niet aan deze landelijke trend onttrekken.

Daarnaast is de conditiestructuur voor onder andere musicals in sterke mate gebaseerd op de gerealiseerde zaalbezetting, zodat de inkomsten terugliepen. In omzetwaarde betekende dat voor Martiniplaza een teruggang van 6,7 procent op jaarbasis. Door middel van stringent kostenbeheer kon Martiniplaza het jaar 2009 afsluiten in de zwarte cijfers. Voor 2010 verwacht de directie van Martiniplaza het noodzakelijke veranderingsproces af te ronden en voorziet wederom een positief resultaat.

Bronnen: Martiniplaza, Groninger gezinsbode, OOGtv

Meer info: www.martiniplaza.nl


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief