Beurzen

Nederland snakt naar evenementen

Beursbezoekers in een corridor

Het onderzoek werd gehouden onder 29.929 bezoekers van zakelijke evenementen, sportevenementen en entertainment als concerten, festivals en theater. Doel is om te onderzoeken in hoeverre de plannen die het Fieldlab Evenementen ontwikkelt om de bezoekerscapaciteit te verhogen aansluiten bij de wensen en behoeften van bezoekers van evenementen.

Behoefte onverminderd groot

Op de vraag of men een evenement wil bezoeken, werd massaal bevestigend geantwoord. Of het nu om zakelijke evenementen (93,6 procent), sportevenementen (94,1) of entertainment (97,5) gaat. Hoog op de verlanglijst van de bezoekers scoren outdoor concerten, outdoor festivals, betaald voetbal en congressen en vergaderingen.

Het standpunt van bezoekers ten aanzien van de omvang van evenementen kent geen of slechts een tijdelijke verandering. In entertainment ziet 59 procent van de bezoekers graag even grote evenementen als voorheen, bij sport 56 procent . In beide gevallen ziet slechts 7 procent liever blijvend kleinere evenementen.

Belangrijke inzichten

Pieter Lubberts, Programmateam Fieldlab Evenementen:  “Het onderzoek bevestigt wat wij als sector al voelden, Nederland snakt naar live-evenementen, of het nu om sport, zakelijk of entertainment gaat. Het onderzoek, dat samen met Prof. Dr. Andreas Voss en Dr. Nikki Kenters werd uitgevoerd, geeft ons bovendien veel belangrijke inzichten.

Op basis daarvan kunnen we de planning definitief maken voor de pilots die we uit willen voeren in oktober en november. Dit doen we samen met de sector en de wetenschap, zodat we de effecten ervan goed in kaart kunnen brengen. Duidelijk is in ieder geval wel dat verhoging van de capaciteit bij evenementen cruciaal is voor het voortbestaan.”

Vertrouwen in organisatoren

Uit het onderzoek blijkt een groot vertrouwen van bezoekers in de organisatoren. Op de vraag of men het veilig acht een evenement te bezoeken, is het antwoord bevestigend: Entertainment (93 procent), sport (94) en zakelijk (92 procent). Sectorbreed geeft ongeveer eenderde van de ondervraagden aan speciale coronamaatregelen te verwachten. De outdoor festival- en concertbezoeker voelt zich het veiligst.

Verantwoordelijkheidsgevoel

De bezoeker kent een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Bij sportevenementen blijft 82 procent uit zichzelf thuis bij corona-verschijnselen (entertainment 79, zakelijk 89). Voor de 11 procent twijfelaars zijn alternatieven als een kaart voor de volgende editie, een livestream of geld terug voor het toegangskaartje bepalend om thuis te blijven. Negen van de tien bezoekers zijn bovendien bereid de temperatuur te laten meten en drie van de vier bezoekers zijn bereid een sneltest te ondergaan.

Om evenementen weer op grotere schaal mogelijk te maken is de bezoeker bereid om diverse maatregelen te accepteren. Het dragen van een mondkapje (76 tot 85 procent), gespreid aankomen en vertrekken (86 tot 96 procent) en een vaste plaats tijdens het evenement (75 tot 89 procent) worden voor alle typen evenementen geaccepteerd.

De bezoeker is bereid om na het bezoeken van een evenement rekening te houden met het bezoeken van risicogroepen. Met name de bezoekers van entertainment (77 procent) antwoorden hier bevestigend. Bij entertainment evenementen is het voor 68 procent van de bezoekers geen belemmering als men na het evenement twee weken niet op bezoek bij een risicogroep kan gaan.

Om het contactonderzoek na afloop van een evenement te vereenvoudigen, is 77 procent van de zakelijke bezoekers bereid een app te installeren (70 bij sport en 65 procent bij entertainment).

Meer betalen

Men is slechts zeer beperkt bereid een hoger tarief voor het toegangskaartje te betalen als er minder mensen worden toegelaten. Een verhoging van 6 procent  (sport), 10 (entertainment) of 12 procent (zakelijk) wordt acceptabel genoemd. Tegelijkertijd geeft 25 tot 29 procent (sport), 20 tot 33 procent (entertainment) en 12 tot 14 procent (zakelijk) minder bezoekers als reden aan om niet meer te komen.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief