Beurzen

Nog veel te winnen met VNU Masterclass

Goed nieuws: zelfs met ruim drie economische crisisjaren achter de rug en ook nog het één en ander in het verschiet, hoeven ‘goede’ exposanten nog steeds niet honderd procent hun best te doen om op beurzen (nieuwe) klanten of omzet te scoren. Zelfs zonder beursdoelstellingen, zonder doelgroepomschrijving en zonder getrainde standbemanning draaien deze exposanten een prima beurs. Hoe prima? Dat weten ze niet precies, want wegens het gebrek aan beursdoelstellingen konden ze het succes niet meten…

Bovenstaande werd duidelijk tijdens de eerste VNU Masterclass, op woensdag 20 juni. Van de twintig genodigde exposanten die ‘hun beursdeelnames goed onder de knie hebben’, werkten slechts drie exposanten met vooraf gestelde beursdoelstellingen. Zie hier de noodzaak om exposanten te blijven bij spijkeren.

 

Winning mood

De ‘echt goede’ exposanten zaten – uiteraard – uiterst tevreden in de zaal: ze wáren al goed in beurzen en nu konden ze nog meer kennis opdoen om de volgende beursdeelname nog succesvoller te maken. Eigenlijk was de Masterclass bestemd voor dit niveau exposanten.

Het was voor de sprekers dan ook even aanpassen toen bleek dat het grootste deel van de deelnemers aan de Masterclass geen beursdoelstellingen kon formuleren.

Deze exposanten werden eerst even vriendelijk met de neus op de feiten gedrukt in de zin van “Jullie zijn nu al succesvol, anders zaten jullie hier niet. Moet je je voorstellen wat een geweldige beurs je zou draaien als je nog iets meer moeite en energie in je beursstrategie zou steken! Je zou de beursvloer in ‘the winning mood’ verlaten. Dus breng je doelstellingen op orde. Daarná kun je je beursdeelname op strategisch niveau gaan verbeteren. Want voor dat laatste zijn we hier…”

 

Leadmarketing

Die ‘winning mood’ wil VNU Exhibitions Europe haar klanten – zo’n achtduizend exposanten op jaarbasis – vaker laten beleven. Daarvoor ontwikkelde de beursorganisator allerlei leadmarketing tools, zoals de website www.vnuleadmarketing.nl, de VNU Exhibition Academy en de Workshop Marathon waar exposanten zich een dag gratis kunnen laten bijscholen. Bij deze instrumenten staan vooral de praktische zaken voorop. Voor exposanten die hun beursdeelnames al grondig voorbereiden, een actief uitnodigingsbeleid voeren en ook de leadopvolging onder controle hebben, wil VNU Exhibitions nog een stap verder gaan door de VNU Masterclass Event Marketing aan te bieden.

De sessies worden begeleid door gerenommeerde beursprofessionals, zoals bij deze eerste editie Ton Willemse van Beurstotaaltraining, Ellen Leenhouts van Business Openers en Donald Roos van HCIBS Social Media Solutions.

Het resultaat van deze eerste middag was in ieder geval dat de exposanten stonden te springen om een aantal actiepunten in hun organisatie door te voeren. Met name het pleidooi van Ellen Leenhouts om van je bedrijf een sterk merk te maken, vond gretig aftrek. Martin de Boer van Omron Electronics: “Wij staan te weinig stil bij de waardes waarmee we ons als bedrijf van onze concurrenten onderscheiden. Daar gaan we mee aan de slag.” Bij Kees Jan Blankestijn van Continental Banden bleef vooral de term ‘emotie’ hangen: “Wij laten ons voorstaan op onze technische knowhow. We doen nog veel te weinig aan eventuele emoties die ons merk of onze beursdeelname zou moeten of kunnen oproepen. Daar valt zeker nog winst te behalen.”

 

Op uitnodiging

De volgende Masterclasses worden gehouden op 6 september, 6 november en 17 januari. Aanmelden is niet mogelijk. Deelname is uitsluitend op uitnodiging van VNU Exhibitions.

Een inhoudelijk verslag van de drie presentaties tijdens de eerste VNU Masterclass zal worden gepubliceerd in de herfsteditie van Expovisie.

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief