Publieks- en vakbeurzen zijn weer meer in trek dan in 2019

Beurzen en evenementen trokken in mei dit jaar meer bezoek dan in 2019. Dit blijkt uit een voorlopige analyse van onderzoeksbureau Respons. Dit jaar ontvingen organistoren bijna 7 miljoen bezoekers of deelnemers waar dat er in 2019 bijna 6,5 miljoen waren.

Het aantal evenementen dat aan de criteria van Respons voldoet was met 392 lager dan de 423 van mei 2019. Alle genres programmeren minder, met uitzondering van concerten. Met ruim 92 procent van het aanbod werd 7 procent meer bezoek gerealiseerd dan in mei 2019. “We zien de groei over alle sectoren van het scala evenementen met uitzondering van parades, optochten en markten”, meldt het bureau. In 2020 en 2021 waren er door de zware coronamaatregelen nauwelijks tot geen evenementen met publiek mogelijk.

Bevrijdingsfestivals zetten de toon

De bevrijdingsfestivals waren als vanouds weer een grote aanjager als het gaat om de aantallen bezoeken. Zowel de top-10 van mei 2019 als die van 2022 wordt overheerst door bevrijdingsdag. Verder zien we een aantal oude bekenden bovenaan de ranglijst van mei, zoals Dordt in Stoom in Dordrecht, de Meikermis in Groningen en het Breda Jazz Festival. In mei zien we opvallend veel evenementen staan die zijn verplaatst, uit eerdere jaren of uit het eerste kwartaal van 2022 toen er nog niet zoveel kon door de coronamaatregelen. Grootste verschillen ten opzet van 2019 zien we in de categorieën concerten (+65%), publieksbeurzen (+32%) en vakbeurzen (+36%).

“Natuurlijk geven de cijfers van mei reden tot positiviteit”, aldus Respons. “Daarbij geldt wel dat we te maken hebben met een aantal grote, verplaatste evenementen zoals concerten. De bevrijdingsfestivals trekken traditioneel al veel bezoek. We krijgen ook signalen van evenementen die te maken hebben met tegenvallende aantallen bezoekers of deelnemers. Ook de personeelstekorten hebben een negatief effect op de mogelijkheden van organisatoren en in bepaalde gevallen ook op de beleving van het evenement. Denk daarbij aan lange wachttijden bij de horecapunten.”

Sinds de uitbraak van de pandemie stelt Respons een maandelijks overzicht op. Deze data worden verzameld in de compleet vernieuwde database Respons Events Insights.