Beurzen

Slotbericht Gastvrij Rotterdam 2015

De horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam heeft tijdens haar 3e editie 9.489 horecaondernemers naar Ahoy Rotterdam getrokken. Met ruim 270 exposanten, 125 programmaonderdelen en diverse themapaviljoens was Ahoy Rotterdam van 21 tot en met 23 september dé ontmoetingsplaats voor de gehele horecabranche.

Gastvrij Rotterdam kon dit jaar rekenen op een groeiende belangstelling: voor het tweede jaar op rij bestond de beursvloer uit meer vierkante meters en trok de beurs meer bezoekers. Daarnaast waren er ook veel nieuwe initiatieven, zoals de Nederlandse finale Bocuse d’Or, het House of Spirits, de ‘Mooiste (Klassieke) Bar van Nederland’-verkiezing en de finale van de Young Chef Award van Euro-Toques Nederland.

Op Gastvrij Rotterdam 2015 stonden ruim 270 leveranciers van food en non-food, waarvan vele met primeurs en noviteiten. Eén van de exposanten met een nieuw product was Coravin die deelnamen in het WijnPaviljoen. Maarten Dekker, Vice President & General Manager van Coravin: “Gastvrij Rotterdam is voor Coravin een zeer mooi platform geweest om deze innovatie onder de topgastronomie van Nederland te mogen presenteren.”

 

Een nieuwe deelnemer aan de beurs, Koninklijke ERU, is ook erg tevreden over de deelname aan de beurs. Marc van Noort, Sales Manager Foodservice: “De eerste deelname van Koninklijke ERU aan Gastvrij Rotterdam is zeer geslaagd: Culinaire professionals uit alle windstreken zijn verrast over de mogelijkheden met ERU kazen en de toegevoegde waarde voor hun keuken; Flexibiliteit, creativiteit, gastvrijheid!” Brenda Bijkerk, directeur van Horecaleaseline.nl: “Wij zijn dik tevreden, de beurs ziet er prachtig uit. Het niveau van de bezoekers is heel goed.”

 

Koninklijke Horeca Nederland was ook aanwezig om (startende) horecaondernemers te voorzien van advies. Daarnaast organiseerden zij diverse kennissessies en workshops. Maartje Roodsant, regiomanager Rotterdam, is enthousiast over hun deelname: “Gastvrij Rotterdam is een beurs met veel warmte en sfeer. De bezoekers zijn bereid om in gesprek te gaan en dat is voor standhouders enorm waardevol.”

 

Arnout Verbeek, General Manager Benelux bij Catunambú: “Als Spaans premium koffiemerk is het altijd weer een genoegen om op Gastvrij Rotterdam te staan. Leuke sfeer, interessante ontmoetingen… De perfecte manier om potentiële klanten van dichtbij kennis te laten maken en te laten proeven van onze onderscheidende hoogkwalitatieve koffie.”

 

Het Kenniscentrum voor Bier, één van de themapaviljoens, presenteerde dit jaar maar liefst 50 biersoorten en 15 keynote sprekers die zorgden voor een hoogwaardige kennisoverdracht. Organisator Tom de Lepper: “Van gieten naar genieten was dit jaar het thema, we hebben bier als gastronomisch product gepresenteerd aan de bezoekers, die ook dit jaar weer geïnteresseerd waren en bovendien van hoog niveau.”

 

Dat de derde editie een geslaagde editie is, blijkt uit het feit dat diverse exposanten zich reeds hebben ingeschreven voor 2016. Eén van deze deelnemers is Kraan Vlees-service. Verkoopadviseur Ron van Brandwijk: “Kort maar krachtig: in één woord top! Maandag en dinsdag was het ontzettend druk, op woensdag iets minder, maar ook toen hebben we zeer goede contacten gelegd. Voor ons staat Gastvrij Rotterdam gelijk aan 100% scoren.”

 

Kwaliteit bezoekers bijzonder hoog

De hoge kwaliteit van de bezoekers wordt onderschreven door de profielen van de bezoekers: 94% van de bezoekers is als eind- of medebeslisser of als adviseur betrokken bij investeringsbeslissingen. Ruim 32% van de bezoekers is (mede)eigenaar van een horecazaak en 14% van de bezoekers is chef-kok, souschef, kok of zelfstandig werkend kok. Bijna 48% van de bezoekers is gerelateerd aan een horecazaak (restaurant, hotellerie of café- en barbedrijven) en 17% bezocht de beurs als toeleverancier.  

 

Randprogramma in het teken van inspiratie en beleving

Met ruim 125 programmaonderdelen was er voor ieder wat wils. Een aantal highlights uit het programma:

  • Op maandag werd Jan Smink (De Librije***) gekozen als winnaar van de Nederlandse finale van de Bocuse d’Or. Hij gaat Nederland vertegenwoordigen bij de Europese finale in Boedapest;
  • Er zijn drie prijzen uitgereikt bij de verkiezing ‘Mooiste (Klassieke) Bar van Nederland’, die werd georganiseerd door Entree Magazine. Hertog Jan Proeverij (klassiek), Werelds aan het Strand (publieksprijs mooiste bar) en Blue Collar (juryprijs mooiste bar) waren de winnaars;
  • Marco Wijngaard is verkozen tot ‘Young Chef 2015’ door Euro-Toques Nederland;
  • De Oranjerie uit Barneveld is de winnaar van de Keltum restaurantprijs;
  • Diverse netwerkborrels en bestuursvergaderingen van o.a. Foodservice Homies, HSMAI en Rotterdamse Hoteliers;
  • Blindtastings met Lucas Payà (ex-sommelier elBulli) in samenwerking met Coravin;
  • Ondertekening van het contract met WCCC2016. Het World Championship of Chinese Cuisine vindt volgend jaar gelijktijdig met Gastvrij Rotterdam plaats in Ahoy Rotterdam;
  • Lancering van de ketchupmacaron van Diego Buik (HUGH Rotterdam);
  • Demonstratie met Justin Koopman, het Rotterdams Kooktalent 2015;
  • Uitreiking van de Falco Eleanorae Award aan het meest duurzame horecabedrijf (Paisan uit Hilversum) door de Griekse ambassadeur Teresa Angelatou;
  • De ‘puur koken met wild’-wedstrijd, een samenwerking met de Cas Spijkers Academie, Euro-Toques Nederland en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.Gastvrij Rotterdam 2016

De volgende editie van Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 19 tot en met woensdag 21 september 2016 in Ahoy Rotterdam. Volgend jaar vindt gelijktijdig met Gastvrij Rotterdam het WCCC2016 (World Championship of Chinese Cuisine) plaats. Gastvrij Rotterdam richt zich op ambitieuze horecaprofessionals uit het midden- en hoogsegment.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief