UFI-onderzoek: live-events overleven corona en digitalisering

De opkomst van digitale events door de coronacrisis krijgt traditionele live-communicatie er niet onder. Sterker nog: beurzen en evenementen gaat volgens onderzoek van UFI en Explori sterker terugkomen dan voor de pandemie. Wat vinden exposanten en bezoekers wereldwijd?

UFI, de mondiale associatie van de beurzenindustrie, vroeg in totaal 15.000 bezoekers en exposanten om de kwaliteit van virtuele events te vergelijken met live-events. Kort samengevat spreken beide groepen een expliciete voorkeur uit voor ‘in-person events’. Volgens 86 procent van de bevraagde exposanten dragen live-events beter bij aan de kwaliteit van het network-contact dat nodig is om om sales-leads te scoren of een goede Return on Investment te realiseren.

Grote comeback van live-events

Na 2,5 jaar corona hebben mensen last van ‘Zoom-fatigue’ en missen ze het interpersoonlijke contact, aldus regional manager Nick Dugdale-Moore van UFI Europe. Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de ondervraagde bezoekers evenveel of zelfs meer vakbeurzen wil gaan bezoeken dan voor corona. Van de exposanten is 62 procent van plan aan minstens hetzelfde aantal beurzen deel te nemen. Van hen rekent 45 procent erop dat de beursbudgetten binnen twaalf maanden terugkeren op het oude niveau.

UFI benadrukt dat alle uitkomsten van het onderzoek in dezelfde richting wijzen. Men vond geen enkel bewijs voor een verschuiving naar digitale events op de lange termijn. Het herstel van de beurzenbranche wordt in 2024 verwacht, al leidt de enorme drang naar live-events soms al tot een voorspeld herstel in 2023. De verwachte groei in 2022 is 173 procent ten opzichte van coronajaar 2021.

Nieuwe uitdagingen voor exposanten

Nu corona niet echt meer een hoofdpijndossier lijkt voor exposanten, gaat hun aandacht volgens het onderzoek vooral uit naar andere uitdagingen:

  • Personeelstekort. Wereldwijd moest meer dan de helft van alle bedrijven ten tijde van de pandemie snijden in het eigen medewerkersbestand. Door de opkomst van digitale events moest personeel bovendien een geheel nieuwe skillset ontwikkelen. De eventbranche worstelt momenteel met het opnieuw vinden van extra medewerkers.
  • Aanpassing van het businessmodel. Vanwege de lockdowns werden beurslocaties gedwongen om digitale elementen te implementeren. Hun uitdaging is nu om ook in de toekomst geld te gaan verdienen met die investeringen.
  • De impact van digitalisering. Technologie en veranderde klantbehoeftes hebben evengoed invloed op events en locaties. Wie concurrerend wil blijven, moet zich proactief opstellen, voortdurend bijsturen en de eigen processen en klantervaringen aanpassen aan de nieuwe digitale ontwikkelingen.

Conclusie: betere processen dankzij digitalisering

“Hoewel COVID-19 de event-industrie overnight heft veranderd, keert de branche terug naar een nieuwe versie van ‘normaal’ en lijken de basics niet te zijn veranderd”, concludeert UFI’s Dugdale-Moore. “De digitale transformatie en bijbehorende leercurve hebben de afgelopen twee jaar geholpen om betere processen te ontwikkelen, nieuwe manieren te bedenken om onze community’s het hele jaar door te verbinden en nieuwe digitale inkomstenstromen te openen.”

Bezoekers en exposanten zijn volgens Dugdale-Moore “desperate to reconnect”. “Er is immers geen betere omgeving om te netwerken en zaken te doen. Kortom: gaan we massaal afreizen naar de zonnige metaverse-toekomst van Mark Zuckerberg? Daar is momenteel geen enkel bewijs voor, God zij dank!”