Beurzen

Vierkante meter denken staat ter discussie in 639e editie van Expovisie

Cover en hoofdartikel van Expovisie 639

In de nieuwste editie van Expovisie stelt Jochen Witt het vierkante-meter denken ter discussie. De sector moet over naar op waarde gebaseerde prijsstelling, aldus de internationaal toonaangevende consultant voor de beursindustrie. RAI COO Maurits van der Sluis vertelt over de lessen die de coronapandemie hem leerde en kijkt vooruit naar nieuwe kansen voor de beurzenbranche.

Podcast zijn het opkomende medium op dit moment en dat is ook beursorganisatoren niet ontgaan. Op menig beursvloer zijn podcast-studio’s gesignaleerd. Voor zowel de podcaster als de beursorganisatie blijken de live en opgenomen gesprekken van grote waarde, zo valt te lezen in Expovisie 639.

Stappen in duurzaamheid

De Euroshop in Messe Düsseldorf leverde de nodige inspiratie op voor deze uitgave. Zo viel winkelinrichter Umdasch op met een ijzersterk standconcept. In de Event&Expo-hal domineerden de systeemleveranciers en vakorganisatie IFES lauwerde op de beursvloer drie toeleverende bedrijven voor hun duurzame projecten.

Op het gebied van duurzaamheid is er nog meer goed nieuws, want een aantal standbouwbedrijven heeft op dit terrein serieuze stappen gezet. Het wachten is nog op een sectorbrede omarming van de mogelijkheden.

Herstart van de sector

We deden een rondje langs de beursorganisatoren die in januari voor het eerst weer een volwaardige editie van hun beurs konden organiseren. De herstart heeft veel positiviteit gebracht. Daarnaast laten de beurscijfers over 2022 zien dat vakbeurzen sowieso weer snel zijn opgestaan. Publieksbeurzen en bezoekersaantallen bleven nog wel achter vorig jaar.

Opvallende beursdeelnames waren er ook weer, zoals die van de Algemene Onderwijsbond op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling. De AOb haalde op de beurs de band met haar achterban weer aan en wist veel nieuwe leden aan te trekken. En je kunt in deze uitgave kennis maken met een nieuw initiatief van groothandel Wasco: het NXT GEN installatiefestival, dat vooral is bedoeld om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het installatievak.

Onze beste stuurlui kunnen het natuurlijk niet laten en vertellen wat er wat hun betreft nog beter kan en dat is dit keer het samenstellen van het juiste beursteam.

Kennis en kunde

Zoals gebruikelijk dragen we graag ons steentje bij aan de verdere ontwikkeling van het vak en waarbij we kunnen putten uit een groot aantal deskundigen. In het expertpanel reageren food-professionals op de stelling: ‘Beurslocaties kunnen beter alle catering van buiten halen’. Dit levert interessante inzichten vanuit verschillende perspectieven op.

Onze Expovisie Media denktank heeft een interessante stap gezet door in gesprek te gaan met het Nationaal Media Onderzoek, dat sinds vorig jaar de bereikonderzoeken van online, radio, print, tv, out-of-home en bioscoop coördineert om te komen tot crossmediale bereikcijfers. Denktankleider Jacqueline Smit verzamelt nu een team ervaren COO’s en marketing- en dataspecialisten om vanuit de sector ideeën en mogelijkheden aan te dragen, waarmee de live-communicatiesector kan aanhaken bij het crossmediale onderzoek.

Ook de denktank IT is in de recruteringsfase beland. Ernst Keyzer legt in zijn column uit hoe je van digitale transformatie serious business kunt maken door deze te vertalen naar groei van ondernemingswaarde. Met een aantal CEO’s uit de beurzenbranche gaat hij aan de slag om deze financiële analyse voor beurstitels uit te werken.

In print en online

De 639e editie van Expovisie is bij de (meeste) lezers bezorgd op 28 maart 2023. Het magazine is ook online te lezen in een digitaal bladerversie.

 

 

 

 

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief