Beurzen

Waarom het afscheid van Riemer Rijpkema geen afscheid is

Een bijzonder moment in 2022 was voor de beurzenbranche het afscheid van Riemer Rijpkema als directeur van branchevereniging CLC-VECTA. Toch was dat niet echt een afscheid, want ‘Super-Riemer’ blijft actief als Haagse lobbyist namens de zakelijke live-communicatie. Lees het interview dat Expovisie  dit jaar met hem had. “Het werk is nooit af.”

Lukt het een beetje om je oude rol los te laten?

“Ik probeer zeker dingen los te laten, maar je blijft jezelf toch altijd verantwoordelijk voelen. Ik ben de eerste voorzitter geweest en daarna ruim elf jaar directeur, ik heb de fusies begeleid die hebben geresulteerd in wat CLC-Vecta nu is. Door de coronacrisis werd het een fulltime-job. Maar ik ben nu wel echt weg uit de operationele organisatie van de vereniging.”

Na jouw vertrek als directeur lijkt de vereniging zichzelf ook te willen gaan heruitvinden. Is dat nodig?

“Jazeker. Zo vraagt het bestuur zich af of ze nog wel een directeur willen aanstellen. Het leiden van een branchevereniging kost enorm veel tijd. Als bestuurder zit je vol met ambities, maar tegelijk vergt ook het bedrijf waar je werkt veel energie. Daar moet je de juiste balans in vinden. Het is goed dat het nieuwe bestuur sessies belegt om leden te spreken, de zogenoemde roadtrips. Zo kunnen zij met elkaar goed bepalen waar het met de vereniging naartoe moet.”

Namens CLC-VECTA blijf je in ieder geval tot aan het einde van het jaar aan als belangenbehartiger en lobbyist in Den Haag. Een onverminderd belangrijke klus?

“Het werk is nooit af. Je moet in Den Haag blijven uitleggen wat de relevantie is van zakelijke evenementen, de economische en maatschappelijke betekenis. Dat die sector goed is voor een omzet van ruim 5 miljard euro per jaar, met nog veel meer afgeleide omzet eromheen en de betrokkenheid van een hele keten. Daarbij moet men beseffen dat internationale beurzen en congressen een enorme hoeveelheid zakenreizigers naar Nederland brengen. Door de komst van dit nieuwe kabinet en ook de wisselingen in de ambtenarij moet je het verhaal van de evenementenbranche keer op keer blijven vertellen.”

Hoe staat de branche ervoor in het licht van de huidige economische problemen?

“De stijgende kosten zorgen voor nieuwe uitdagingen voor de sector. Bedreigend zijn de energietarieven: ongekende kostenverhogingen van misschien wel 300 procent of meer zijn zeker voor locaties niet te dragen. Dit compleet doorbelasten aan organisatoren en deelnemers is ondoenlijk. Daarbij komt nog een krapte aan materialen. Door de inhaalslag van uitgestelde evenementen is er bovendien een overaanbod, waardoor niet alle events de optimale bezetting kunnen halen.”

Wat kun je bereiken in deze extreem moeilijke tijd?

“Laten we ervoor waken om alles in een te negatief daglicht te plaatsen. Er zijn ook kansen, onder meer op het gebied van verduurzaming. Daar ontkomen we niet aan. Opdrachtgevers, klanten en bezoekers verwachten dit van ons. Dit vraagt om nieuwe businessmodellen waarbij organisaties aantoonbaar worden verduurzaamd. Ook hybride events bieden kansen. Die kun je nog meer op maat gaan aanbieden, waardoor je een grotere community kan bereiken. Vanzelfsprekend houden wel graag vast aan live, want niets heeft een vergelijkbare impact, maar we moeten ook serieus kijken naar toekomstige ontwikkelingen die sterk worden gestuurd door de maatschappelijke en economische invloeden. Live-events gaan blijven, maar zal dat ook echt in dezelfde vorm zijn? Worden evenementen wellicht wat kleiner van opzet, gaat standpresentatie veranderen, met meer nadruk op duurzaamheid?”

En ook meer hybride?

“Je kunt de ogen niet sluiten voor het feit dat mensen steeds meer willen doen in de tijd die ze hebben. Bovendien zoeken ze een optimale balans tussen werk, privé en persoonlijke ontwikkeling. Daar moet je in het aanbod op inspelen. Een online versie van een evenement kan dan een belangrijke optie zijn, of wellicht het digitaal aanbieden van bepaalde componenten van het programma. Dat vergt een zorgvuldige afweging en niet elk event zal zich ervoor lenen, maar dit is wel waar je als organisator over moet blijven nadenken. Of je het nu wil of niet: digitale ontwikkelingen gaan een steeds belangrijker onderdeel worden van onze business.”

Welke rol zie jij weggelegd voor de metaverse?

“Die virtuele wereld moet zich nog verder ontwikkelen om breed toepasbaar te zijn, maar er zullen partijen opstaan die het eerder durven in te zetten dan anderen. Want dat is het: een kwestie van lef om een event eens helemaal anders aan te pakken. Denk hierbij aan de gehele customer journey. Virtual Reality zal natuurlijk geen vervanging zijn van live. Zorg ervoor dat evenementen dermate uitdagend en inspirerend zijn dat mensen blijven komen, maar denk erover na om ze een volgende keer ook eens samen te brengen in combinatie met andere kanalen.”

Een ander probleem is de arbeidsmarkt. Hoe maakt de zakelijke evenementenbranche zich aantrekkelijker voor werkzoekenden?

“Vanzelfsprekend probeert iedere organisatie dit zelf te doen, maar een gezamenlijke aanpak blijkt altijd weer lastig. Binnen de Nationale Raad Gastvrij Nederland hebben we het hier ook over gehad. Ondanks dat de samenstelling van dit orgaan heel erg divers is, zijn we nu op hoofdlijnen een gezamenlijke strategie overeengekomen. Maar dit gaat tijd kosten. Er ligt dan ook nadrukkelijk een taak bij elk bedrijf afzonderlijk. Ondernemers moeten beseffen dat met name jonge werkenden heel bewust kijken bij welke werkgever ze aan de slag willen gaan. Daarbij kijken ze naar zaken als goed werkgeverschap en duurzaamheid. De personeelskrapte zal ongetwijfeld een structureel probleem blijven, gelet op de vergrijzing van de samenleving. Daarom moet ook onze sector nu al gaan nadenken over een goede leeftijdmix en het werven van buitenlandse werknemers. Hierover moet je het hebben binnen de hele bedrijfsketen, maar het kan ook zeker geen kwaad om dit probleem te bespreken met andere sectoren die te maken hebben met seizoensarbeid. Daarom gaat de brede gastvrijheidssector er ook gezamenlijk mee aan de slag binnen Gastvrij Nederland.”

Dit interview verscheen eerder in verkorte vorm in Expovisie 638

Foto’s: Seijbel Photography


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief