Beurzen

Woonbeurs 2005

Meer bezoekers, meer deelnemers en meer primeurs. Dat is de zojuist afgesloten 2005 editie van De Woonbeurs Amsterdam in een notendop. De dertiende Woonbeurs verwelkomde 94.440 woonliefhebbers, bijna 4 procent meer dan in 2004. Met 310 deelnemers, waarvan 81 nieuwkomers, telde het woonspektakel een recordaantal exposanten. Deze deelnemers presenteerden een flink aantal nieuwe producten voor het eerst aan het publiek.Meer bezoekers, meer deelnemers en meer primeurs. Dat is de zojuist afgesloten 2005 editie van De Woonbeurs Amsterdam in een notendop. De dertiende Woonbeurs verwelkomde 94.440 woonliefhebbers, bijna 4 procent meer dan in 2004. Met 310 deelnemers, waarvan 81 nieuwkomers, telde het woonspektakel een recordaantal exposanten. Deze deelnemers presenteerden een flink aantal nieuwe producten voor het eerst aan het publiek.

“De nieuwkomers garanderen een vernieuwend en verfrissend beursaanbod. Het publiek weet dat, want de belangstelling van onze bezoekers is nog altijd groot en groeiende,” zegt directeur Daan van Trigt van HPR Organisatie, organisator van De Woonbeurs. “De kracht van De Woonbeurs Amsterdam is dat zich onder de nieuwkomers zowel de grote, gevestigde namen als de kleine eenmanszaken bevinden: van de meubels van Ahrend en Hülsta tot het behang van onszelf en de maatkasten van Kastwerk.”

Van Trigt vindt de groei in het aantal bezoekers en exposanten hoopgevend voor de woonbranche. “Het betekent niet dat het herstel al is ingezet, maar het geeft aan dat de belangstelling voor interieur weer springlevend is.”

Primeurs

Voor veel deelnemers is De Woonbeurs Amsterdam hét moment om nieuwe producten bij de consument te introduceren. Ahrend presenteerde de 1200 tafel, ontworpen door Meyer en Van Schooten architecten. Piet Hein Eek lanceerde zijn Buitenbeentjes collectie, accessoires die in de loop van de jaren bij zijn meubels zijn ontstaan en die hij zelf vooral heel erg leuk vindt. Bij Goods beleefde de Rough collectie van WAT-design zijn première, een tafel en stoel van ruw vurenhout bedekt met rubber coating.

HUIS

Speciale aandacht was er voor het project HUIS, speelhuisjes voor kinderen die door enkele bekende namen uit het vak ingericht c.q. gedecoreerd zijn. Designers Jan des Bouvrie en Maarten Baas; textielkunstenaar Claudy Jongstra; modeontwerper Mart Visser; binnenhuisarchitect Steven van Manen; interieur specialiste Monique van der Reijden en interieur ontwerpbureau Muurbloem namen elk een eigen HUIS onder hun hoede. Deze collector’s items zijn ten bate van Unicef tijdens de openingsavond door een veilingmeester van Sotheby’s geveild. Unicef kreeg een cheque ter waarde van €3500 uitgereikt.

 

PRESENT

Een bijzondere nieuwkomer op De Woonbeurs Amsterdam was de verkoopexpositie PRESENT, een initiatief van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). PRESENT, een kruising tussen een tentoonstelling en een beurspresentatie, toonde het werk van vrije vormgevers van sieraden, glas, keramiek, textiel, mode, accessoires en interieurproducten. Naast kijken, voelen, ruiken en vergelijken kon de liefhebber van vormgeving tijdens PRESENT kennismaken met de makers zelf, die meer over hun werk vertelden. Al het werk kon direct en rechtstreeks bij de vormgevers worden gekocht.

Awards

Traditiegetrouw gaat De Woonbeurs van start met de uitreiking van de Woonbeurs pin op de openingsavond. Ontwerper Tord Boontje, bekend van zijn sprookjesachtige en fantasievolle ontwerpen, kreeg de Woonbeurs pin 2005 uitgereikt.

Een vakjury, bestaande uit Monique van der Reijden, directeur van het perscentrum Wonen, Paul Linse, interieurontwerper en Monique Wiemeyer, hoofdredacteur 101 Woonideeën, wees de Mooiste Stand 2005 aan. De door WAT-design ontworpen stand van Goods viel dit jaar in de prijzen, vanwege “de lancering van een innovatief product in een originele, handgemaakte stand. Goods inspireert en praat over het product met passie en enthousiasme,” aldus het juryrapport.

Beleving centraal

Als altijd waren de adviessessies erg gewild tijdens De Woonbeurs. Echte publiekstrekkers waren de huizen van de woonbladen van Sanoma Uitgevers, waar bezoekers letterlijk in de wereld van hun favoriete titel konden stappen. Ook de ontmoetingen met ontwerpers tijdens de Meet & Greet van Via Milano en PRESENT trokken grote belangstelling. Liefhebbers konden daarnaast zelf aan de slag. Zo konden zij bij Meesterschap het verschil in smaakbeleving testen tijdens de glasproeverij. De workshops bleken erg populair. “Met de nieuwe koers van De Woonbeurs, waarin thema’s en beleving een belangrijke rol spelen, zijn we duidelijk op de goede weg,” concludeert Van Trigt.

De 2006 editie van De Woonbeurs Amsterdam vindt van dinsdag 26 september tot en met zondag 1 oktober 2006 plaats in de RAI te Amsterdam.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief