Live Industry Dashboard, Sportevenementen

Betrokkenheid gemeenten bij grootschalige topsportevenementen bepaalt rendement

Cover rapport Economische & Maatschappelijke effecten WK Volleybal 2022

Voor grootschalige topsportevenementen is het raadzaam om gemeenten in de regio te betrekken zoals gedaan is tijdens het FIVB WK Volleybal Vrouwen 2022. Dit draagt bij aan het bezoek van het hoofdevenement, zorgt voor een betere spreiding van de economische impact en brengt andere positieve maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van sportbeleving, trots en sociale binding met zich mee.

Dat zijn de adviezen uit het onderzoek ‘Economische & Maatschappelijke Effecten WK Volleybal 2022’, uitgevoerd door de HAN_University of Apllied Sciences in opdracht van Provincie Gelderland, Nevobo, TIG Sports en de gemeenten Arnhem en Apeldoorn.

De maatschappelijke waarde van het WK Volleybal voor Gelderland werd bepaald op 5,5 miljoen euro die is gerealiseerd door het WK Volleybal. Daarbovenop komen extra bestedingen in de drie speelsteden en de provincie van 5,8 miljoen euro (inclusief speelstad Rotterdam).

Hier onder vind je de samenvatting van het rapport. Het volledige onderzoeksrapport ‘Economische & Maatschappelijke Effecten WK Volleybal 2022’ kun je hier downloaden.

FIVB WK Volleybal Vrouwen 2022

Het FIVB WK Volleybal Vrouwen 2022 was met 125.000 bezoekers een van de grootste sportevenementen dat Nederland ooit heeft georganiseerd. De wedstrijden vonden plaats van 23 september tot en met 15 oktober in Arnhem (Gelredome), Apeldoorn (Omnisport) en Rotterdam. (Ahoy).

De bezoekers beloonden de organisatie met een gemiddeld rapportcijfer van 8,1 voor de groepsfase in Arnhem en een 8,2 voor de finales in Apeldoorn.

Ruim een kwart van de Nederlandse volwassen bevolking heeft het evenement bewust meegemaakt. Bijna de helft daarvan vindt dat het WK een (zeer) positieve bijdrage heeft geleverd aan de samenleving. Van diegene die niet in aanraking is gekomen met het WK vindt alsnog één op de vijf dat dit (zeer) positief is geweest voor Nederland.

Hostgemeenten

De deelnemende teams werden ondergebracht in verschillende Gelderse gemeenten. Deze zogenaamde hostgemeenten waren daarmee onderdeel van het evenement en dit bracht veel energie en enthousiasme teweeg. De ontvangst van de landen in de gemeenschap werd erg positief ontvangen en droeg bij aan het bezoeken en volgen van de WK wedstrijden van inwoners uit deze hostgemeenten.

Belangrijke succesfactoren

Er werden in de hostgemeenten veel extra activiteiten georganiseerd ter promotie van de (volleybal)sport. De aanwezigheid van een deelnemend landenteam van het WK en de beschikbaarheid van gratis kaarten waren belangrijke succesfactoren. De bezoekers aan het WK Volleybal gaven deze maatschappelijke activiteiten een 8,3. Bovendien zou zonder de hostgemeente-aanpak er in veel gemeenten weinig van het WK te merken zijn geweest.

De belangrijkste opbrengst volgens betrokkenen en bezoekers was dan ook dat de volleybalsport voor een langere tijd positieve aandacht heeft gekregen. Dat heeft bijgedragen aan het (bezoeken van het) WK zelf. In sommige gemeenten heeft het ook geresulteerd in sterkere verenigingen doordat er meer leden bijkwamen en vrijwilligers extra clinics gaven. Bovendien zorgden gratis kaarten voor een betere verbinding tussen de club en de leden.

Daarbij was de hostgemeente wel afhankelijk van net die ene vrijwilliger of vereniging die er tijd in kon en wilde steken waardoor het niet overal even goed van de grond gekomen.

Nieuwe netsportvelden

Naast de extra activiteiten zijn er 40 netsportvelden in de provincie Gelderland aangelegd ter gelegenheid van het WK Volleybal. Deze zijn met grote tevredenheid ontvangen en werden ‘hufterproof’ en multifunctioneel bevonden. Dat laatste is volgens de geïnterviewden een belangrijk kenmerk waardoor de netsportvelden op verschillende manieren en door verschillende groepen gebruikt kunnen worden.

Of de netsportvelden ook leiden tot meer of vaker spelen wordt betwijfeld, maar het leidt volgens de betrokkenen in ieder geval tot meer variatie van het spelen. Op de meeste netsportvelden wordt niet op structurele wijze activiteiten georganiseerd. Om meer mensen te laten bewegen lijkt dit echter wel van groot belang.

Sportbeleving en trots

Er hebben in de hostgemeenten en speelsteden in vergelijking met de rest van Nederland positieve ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van sportbeleving en trots. Zo is het inzicht in het belang van een gezonde levensstijl toegenomen, hebben inwoners minder vaak sombere neerslachtige gevoelens en is de trots op het Nederlander zijn significant verbeterd. Op het gebied van sociale verbinding zijn er kleine significante veranderingen in de verbondenheid met en vertrouwen in anderen en tevredenheid met de buurt.

Deze effecten traden niet of minder op in de rest van Nederland en lijken daarmee samen te hangen met het WK Volleybal. Wat betreft sportparticipatie en geluk/welzijn zijn er geen duidelijke effecten gevonden.

Economische waarde

Ongeveer de helft van de ondervraagden die positief zijn over de bijdrage van het WK aan de samenleving is daar ook persoonlijk bereid voor te betalen. Per volwassen Nederlander, is dat rond de vier euro per persoon. De berekening voor alle volwassen Gelderlanders komt neer op een maatschappelijke waarde van 5,5 miljoen euro die is gerealiseerd door het WK Volleybal.

Het WK Volleybal heeft ook gezorgd voor extra bestedingen in de speelsteden en provincie die zonder het evenement niet gedaan zouden zijn. Voor Arnhem komt dit neer op 3,7 miljoen euro, in Rotterdam 1,2 miljoen euro, in Apeldoorn 904.000 euro en in Gelderland 872.600 euro.

Vrijwilligers passend belonen

De ondernemers in de binnenstad van Arnhem hebben niet altijd de extra omzet gemerkt ondanks dat er ook extra activiteiten zijn georganiseerd in de binnenstad. De ondernemers in de binnenstad zijn wel tevreden over de aanpak en de nauwe samenwerking die is opgezet gezet rondom de levering van goederen en diensten. Dit zou bij een volgend evenement op een vergelijkbare manier moeten worden aangepakt.

Het het laten aanhaken van organisaties met eigen plannen werkte over het algemeen goed, mits van tevoren gezorgd wordt voor vrijwilligers en/of clubs die tijd willen steken in de organisatie ervan. Dit vraagt veel van vrijwilligers en clubs omdat veel activiteiten tijdens school-en kantooruren gedaan moeten worden. Het passend belonen van clubs en vrijwilligers met bijvoorbeeld gratis kaarten of sportmaterialen is daarbij erg belangrijk gebleken.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief