Beurzen

Food is óók een goede marketingtool

Food als marketingtool voor beurzen

Aandacht voor ‘good food’ is voor elke vak- of publieksbeurs een smaakmaker en kan daarmee voor een belangrijke meerwaarde zorgen. Hoe belangrijk maak je het F&B-aanbod in je marketing? We vroegen het aan vier ervaringsdeskundigen.

 

‘Neem het mee in je storytelling en pak ermee uit in je promotie’

Jochem Otto

Oprichter MGen & Event Impuls

Jochem Otto“Zeker in het segment waarin wij ons voornamelijk begeven – beauty en lifestyle - bieden F&B een duidelijke meerwaarde in al onze concepten. Of we deze nu voor onszelf ontwikkelen of voor onze opdrachtgevers. Horeca is een van de belangrijkste onderdelen op beurzen. Terecht, want je ziet dat bezoekers veel meer een ambachtelijke vorm van catering met hogere kwaliteit verwachten, diversiteit willen én bereid zijn daarvoor te betalen. 

Je kunt daarin hoogwaardig en onderscheidend zijn door bijvoorbeeld thematerrassen in te richten. Zo adviseren wij vaak bij beurstitels om verschillende type cateringpunten in te richten. De één wil een goed broodje, de ander gaat uitgebreid zitten voor een high wine of sushi. 

In onze visie geldt zowel voor B2B- als publieksbeurzen dat er meer beleving moet zijn dan alleen stands. Wij hebben beurzen ingericht met een terras waar kroonluchters straalden en een luxe cateringservice werd ingeschakeld. 

Door een goede mix aan te bieden, merk je dat de besteding groter wordt, het evenement een hogere waardering krijgt en de verblijfsduur toeneemt. Dus neem het mee in je storytelling en pak ermee uit in je promotie. In het verleden hebben we eens bij de ticketverkoop voor de beurs meteen een cateringpakket aangeboden. Het bleek echter lastig omdat tijdens het bezoek vaak ad-hoc wordt beslist wat iemand wil eten. 

Ook belangrijk in de overweging: welke mogelijkheden biedt de venue? De grotere zijn doorgaans meer ingericht op buffet en minder op uitserveren. Er zijn er ook die meer oog voor aankleding hebben dan andere. 

Uiteindelijk zal wat je wilt uitdragen ook moeten aansluiten bij de doelgroep. Wat voor type beurs is het en voor wie? Publiek, B2B? Ik kan me voorstellen dat je bij een bouwbeurs een ander type catering inzet dan voor een fitnessbeurs waar waarschijnlijk meer interesse zal zijn voor healthy food. Bij een bouwbeurs zou je een FEBO-achtige setting kunnen creëren met snacks achter klepjes. 

Maar wel op een manier waarbij de styling en catering samenkomen. Zo versterk je de beleving en het verhaal wat je wilt vertellen. Overall denk ik dat in de promotie van een fitnessbeurs het cateringaanbod meer gewicht in de schaal zal leggen dan bij een bouwbeurs.” 

 

‘We communiceren in onze nieuwsbrieven het menu voor elke beursdag’

Eline Kuijsters

Marketing Event Manager Easyfairs

Eline Kuijsters“Voor ons speelt dit zeker een rol in de organisatie en in de communicatie naar de bezoekers en exposanten van onze beurzen toe. Het aanbod F&B is een USP om betere events te organiseren. 

Veel evenementen van Easyfairs hebben catering inbegrepen in deelname van exposanten. Zo krijgen ze dinerbonnen voor het restaurant buiten de beursvloer waarbij we ze flink in de watten leggen. Vaak is dit een driegangendiner inclusief grand dessert waarover we doorgaans veel lof krijgen toegezwaaid. En zij kunnen ook relaties hiervoor uitnodigen. Het maakt het zakendoen makkelijker wat heel erg wordt gewaardeerd. We communiceren in onze nieuwsbrieven het menu voor elke beursdag en dat wordt goed gelezen.

Dat we veel aandacht besteden aan de catering, is altijd onderdeel geweest van onze formule. Ook voor bezoekers, maar dan meer in de vorm van pleinen met streetfood en hapjes die worden uitgedeeld. We zien dat dit voor ons een onderscheidende USP is en dat het voor onze bezoekers en exposanten belangrijk is. 

We hebben bij de events waar ik verantwoordelijk voor ben nogal wat bezoekers die overdag bezig zijn op de bouw of een andere klus. Dan organiseren we dat zij ’s avonds kunnen aanschuiven en zo gemakkelijk nog een rondje over het event kunnen maken. F&B is dus op meerdere vlakken van betekenis, mede omdat je wilt ontzorgen. Mensen krijgen het steeds drukker. 

We hebben onszelf wel de vraag gesteld: welk aanbod past nog bij ons concept? Maar omdat het ons grootste pluspunt is en het onze events helpt om succesvol te zijn, blijven we daar sterk op inzetten. Ook naar bezoekers toe stralen we altijd uit dat we voor hen een maaltijd hebben. Daarmee geven we aan dat ze zich niet hoeven haasten maar de tijd kunnen nemen waardoor wij ze weer langer bij ons kunnen houden. Zie het als een dagje uit, is onze boodschap en die komt over.”

 

‘Als je foodconcept ook nog eens social media waardig is, dan kun je echt een buzz creëren’

Pernella Geluk

Zelfstandig Food marketing strateeg

Pernella Geluk“Food is een uitstekende en interessante marketingtool voor elke categorie beurs. Iets waar nog veel meer potentieel uitgehaald kan worden omdat het je boodschap enorm kan versterken. 

Allereerst versterk je met food je gastvrijheid. Door iets aan te bieden, zet je een sfeer neer waarin mensen meer open staan voor contact. Het wordt informeler en je hebt meteen een conversation starter omdat je dezelfde ervaring deelt. Je kunt food inzetten vanuit de aantrekkingskracht: het oogt lekker, de aroma’s, en daarmee kun je mensen naar je toe trekken. Beurzen zijn bovendien vaak intensief, energie slurpend. Hoe fijn is het om een moment te creëren waarin mensen even tot rust komen? Zet F&B daarvoor in.

Daarnaast kun je met Food je merk of bedrijfsconcept scherper neerzetten. Door aansluiting te zoeken bij wie je bent als bedrijf of als merk en waar je voor staat zoals gezondheid, duurzaamheid en inclusie. Zorg dat je aanbod van Food daarbij aansluit. Of in het geval van een jong, dynamisch bedrijf: doe juist iets geks met je foodaanbod. Ook als je een bepaalde experience wilt neerzetten, is food breed inzetbaar. De interactie zal toenemen door zo’n multi-sensorische ervaring. Als je wilt dat mensen in een bepaalde mood komen, helpt food daar zeker bij. Je kunt mensen triggeren en daarmee de aandacht naar je toe trekken.

Ik kan beursorganisaties en exposanten aanraden om eens een kijkje te nemen bij foodfestivals. Die zijn vaak inspirerend en verrassend met nieuwe concepten. Hapjes uit internationale keukens, zoals mezze uit het Midden-Oosten, een smoothie voor een energieboost of spannende combi’s, bijvoorbeeld van Hotdog & Champagne. 

Als je de bezoeker iets verrassends aanbiedt, zorg je voor een heel andere beursbeleving dan de standaard met een kop koffie en koekje. Maak vooraf een analyse van je publiek. Wat is hun behoefte? En bedenk wat je wil bereiken en wat je wil uitstralen. Als je foodconcept ook nog eens social media waardig is, dan kun je zo echt wel een buzz creëren.”

 

‘De nieuwe richting die we zijn ingeslagen, gaat mee in alle communicatie’

Elsje van Vuuren

Corporate PR Manager Jaarbeurs

Elsje van VuurenWe zijn binnen de Jaarbeurs volop bezig met de ontwikkeling van ons cateringaanbod. Een bewuste keuze over de hele linie voor meer kwaliteit en verduurzaming die in alle facetten doorklinkt. Samen met onze kok Peter Scholte, die een half jaar geleden is aangetreden, worden grote stappen gezet naar meer groen, meer efficiency met versproducten – koken op maat – en minder verspilling. 

De nieuwe richting die we zijn ingeslagen, gaat mee in alle communicatie. Onze accountmanagers nemen de wensen van de eventcoördinatoren altijd mee in de catering maar stimuleren ook om na te denken hoe catering één van de middelen is om de doelstelling van het event te bereiken. Stel dat een bedrijf een duurzaam event wil organiseren in Jaarbeurs, zullen wij tot in de puntjes meekijken hoe catering daaraan een bijdrage kan leveren. 

Catering is een groot onderdeel van onze communicatie. Het hangt van het type beurs af hoe we dit in de promotie opnemen. Bij onze eigen beurzen zitten we natuurlijk zelf achter de knoppen, bij andere events proberen we wel de aanjager te zijn om er iets mee te doen. Soms werken we met promotionele acties. Als het past bij het karakter van de beurs nemen we het mee in de uitnodigingen. 

Op locatie proberen we te werken met duurzame routes waarin we ons groene horeca-aanbod verweven. We merken dat de aandacht die we in het aanjagen steken leuk werkt. 

Mensen zien hoe creatief ons aanbod is geworden met een volledig verduurzaamd restaurant. Waar je voorheen bij Pleyn een gebakken ei of broodje kroket bestelde, bieden we nu een pokébowl met avocado, mango en biet aan en een bittergarnituur met bieterballen. 

En alles wordt on the spot bereid om verspilling tegen te gaan. Wat overblijft, gaat naar de Voedselbank of naar Too good to go. Met 2,3 miljoen bezoekers per jaar willen we als Jaarbeurs daadwerkelijk het verschil maken. En dat brengen we op alle manieren over.”

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief