Festivals, Live Industry Dashboard

Nudging kan doorlooptijden bij evenementen verkorten

Onderzoeksoverzicht Fieldlab evenementen 3: Bezoekersstromen

Het gebruik van nudges, subtiele stimulansen, bij evenementen helpt om doorlooptijden bij het ticketscan-, visitatie- en barproces te verkorten. Dat blijkt uit onderzoeken van Logistics Community Brabant (LCB) tijdens acht evenementen.

LCB verrichtte het onderzoek in het kader van de derde fase van Fieldlab Evenementen, waarin onderzoek gericht op het bevorderen van efficiency bij evenementen, zowel ten tijde van een pandemie als onder normale omstandigheden, plaatsvindt.

Verschillende nudges

Een 'nudge' is een kleine ingreep die het gedrag van mensen op een voorspelbare manier verandert, zonder dwang of economische prikkel. Het is als een zacht duwtje in de rug.

In de onderzoeken zijn verschillende nudges getest. Eerst is een nulmeting gemaakt zonder interventie en vervolgens is de nulmeting vergeleken met de situatie mét subtiele stimulansen.

Bij het ticketscan- en visitatieproces is een informatieve boodschap over gewenst gedrag door middel van pictogrammen gebruikt. Een tweede variant was een animatie die de gevolgen van gewenst en ongewenst gedrag toont.

Bij de bar is geprobeerd non-verbale communicatie te stimuleren door middel van een visual. Daarnaast is geëxperimenteerd met het gebruik van rode en groene verlichting boven de bars om te zien of dit leidt tot een betere spreiding over de beschikbare bars.

Meer gewenst gedrag

Tijdens het ticketscanproces is op zes van de acht onderzochte evenementen door het toepassen van nudging gemiddeld acht procent meer gewenst gedrag gemeten bij het tonen van een pictogram en gemiddeld elf procent meer gewenst gedrag gemeten bij het tonen van een animatie.

Tijdens het visitatieproces is op alle onderzochte evenementen door het toepassen van nudging gemiddeld elf procent meer gewenst gedrag gemeten bij het tonen van een pictogram en gemiddeld zestien meer gewenst gedrag gemeten bij het tonen van een animatie.

Op vier van de vijf van de onderzochte evenementen is er door het toepassen van nudging tijdens het bestelproces aan de bar gemiddeld vijf procent meer gewenst gedrag gemeten bij het tonen van een visual.

Kortere doorlooptijd

Tijdens het ticketscanproces is op zeven van de acht onderzochte evenementen door het toepassen van nudging een gemiddelde afname van elf procent van de doorlooptijd gemeten bij het tonen van een pictogram en gemiddeld vijf procent afname van de doorlooptijd gemeten bij het tonen van de animatie.

Tijdens het visitatieproces is op zes van de acht onderzochte evenementen is door het toepassen van nudging een gemiddelde afname van elf procent van de doorlooptijd gemeten bij het tonen van een pictogram en gemiddeld drie procent afname gemeten bij het tonen van de animatie.

Op vier van de vijf van de onderzochte evenementen is er door het toepassen van nudging een kortere doorlooptijd gemeten bij het bestel proces van de bar.

Spreiding over uitgiftepunten

Tijdens het onderzoek naar spreiding is er een experimentele test uitgevoerd bij het gebruik van rood/groen-licht bij de bars. Hier zijn conclusies uit getrokken puur op basis van observaties met het oog, wat vraagt om vervolgonderzoek.

Door middel van nudging met rood en groen licht is er geobserveerd dat acht procent meer bezoekers besluit om naar een open bar te gaan in plaats van naar een gesloten bar. Tien procent meer bezoekers lopen naar een rustigere bar in plaats van een drukkere bar.

Fieldlab Evenementen

De onderzoeken van LCB zijn uitgevoerd bij onder meer de DGTL-ADE evenementenreeks, Tributeland, Helldorado en ELROW X Strafwerk. Daarbij is gericht gekeken naar 'Bezoekersstromen' en dan met name op het gedrag, de doorlooptijd en de spreiding van bezoekers bij het entree- en barproces. Bij evenementen zijn dit cruciale punten. In totaal zijn 15.725 metingen uitgevoerd door een team van 22 onderzoekers.

LCB verrichtte het onderzoek in het kader van de derde fase van Fieldlab Evenementen waarin Covid-gerelateerd onderzoek plaatsvindt naar drie verschillende onderwerpen: kennisverrijking, bezoekersstromen en innovatie. Het doel is om kennis te genereren die op de lange termijn bijdraagt aan de virusveiligheid van evenementen en overige 'live experiences’.

Het volledige rapport naar aanleiding van de onderzoeken is hier te vinden.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief