Beurzen

Virtuele events zullen ‘live’ nooit vervangen

Hoe kan je anno 2022 nog het succes van een beurs afmeten aan het aantal bezoekers? En dan met name gerelateerd aan de aantallen van vóór corona. De trend was al dat dit cijfer daalt. Wel, ik heb nieuws: dit wordt alleen nog maar erger.

Nou ja, erger: wat we vergeten te benoemen is dat er wel degelijk waardevolle ontmoetingen zijn. Wellicht meer dan vroeger, want veel funshoppers blijven weg. Elkaar ontmoeten willen we maar al te graag. Vertrouwen bouw je met een handdruk en elkaar diep in de ogen kijken, niet via een retinascherm op je Macbook.

Zelfs de meest doorgewinterde Instagrammers, TikTokkers, Snapchatters en Slackers gaan uiteindelijk naar een live-versie van een event. Wat ik gezien en gelezen heb over het metaverse-festival MET AMS (waar veel jonge hippe mensen waren) zijn toch de basis-ingrediënten: de aloude marktplaats (beursje) inclusief ‘omroeper’ op een verhoging (stage) en een varken aan het spit (foodtrucks). Oftewel: brood en spelen. Plus een app om ‘being alone together’ te spelen, door in een Fatboy te liggen scrollen en dan je buurman te vinden.

Wat je overal ziet: een ietwat minder volle vloer dan vroeger, maar wat er loopt is wel waardevol. Dus in plaats van te miemelen over het absolute aantal bezoekers, kun je je beter druk maken over wie er wel loopt. Ben je daarmee bezig? Is dat het verhaal dat je meegeeft aan je designer en standcrew? Er is ooit een autobeurs in Nederland de nek omgedraaid omdat het bezoekcijfer bleef hangen op 280.000 in plaats van het in de media opgeklopte target van 300.000 bezoekers.

Door corona is er nu ook volop aandacht voor virtuele events. Handig voor updates en afstemming, voor anoniem scrollen en informatie opdoen, maar wat mij betreft niet geschikt voor echte overdracht, connectie en interactie. Handig voor events om vooraf en erna herrie te maken. Wie er niet bij kan zijn, kan er online wel wat van mee te krijgen. Maar live is live. Hoewel je voetbal of een concert thuis meer dan prima in beeld kan krijgen, gaan we er toch massaal heen. Dure tickets, lang wachten, slecht zicht, schraal bier en vieze toiletten, maar de vibe is digitaal niet na te bootsen.

Virtueel is een prachtige aanvulling en uitbreiding, maar zal nooit een vervanging zijn van live. Het is een mooie nieuwe feature op een beproefd concept.

Han Leenhouts is beurstrainer. Zijn bedrijf Sales & Pepper helpt exposanten wereldwijd.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief