Sportevenementen

‘We zetten het grootste TeamNL Huis ooit neer’

Jochem Schellens - Sportcentrum Papendal

Het TeamNL Huis biedt tijdens de Olympische Spelen een ‘Thuis voor Oranje’. Het wordt dé plaats waar de prestaties van de Nederlandse sporters worden gevolgd en waar de succesvolle prestaties worden gevierd. Voorheen was dit het Holland Heineken Huis. Sportcentrum Papendal en ‘moeder’ sportbond NOC*NSF exploiteren het Olympisch en Paralympisch TeamNL Huis met ingang van dit jaar zelf zonder winstoogmerk. 

“Op basis van onze expertise rond evenementen heeft NOC*NSF ons gevraagd of wij een rol willen spelen in de organisatie rond het TeamNL Huis”, zegt Jochem Schellens, directeur van Sportcentrum Papendal, over deze keuze. “In het verleden had Papendal ook altijd wel een rol tijdens de Olympische Spelen, of het nou ging om logistiek of de veiligheid van de ploeg. Nu is die rol dus groter.”

Papendal zou in 2020 in Tokio ook al meedoen aan het ‘Huis’ samen met hoofdsponsor Heineken, maar tijdens de coronapandemie ging daar een streep door. Daarna heeft NOC*NSF gekeken naar hoe ze de organisatie rond het TeamNL Huis op een dusdanige wijze kon borgen dat alle stakeholders van de Nederlandse Sport zich welkom en aanwezig voelen. ‘Hoe zorgen we dat alle stakeholders vanuit de bond gedekt zijn”, was de vraag. Vervolgens is direct doorgepakt om de ambitie om tijdens de Paralympische Spelen ook een huis te hebben waar te maken. Papendal heeft de opdracht om beide huizen te exploiteren waarbij de kleine winst op het Olympisch Huis ingezet mag worden op het Paralympisch Huis.’ 

Geen winstoogmerk

Schellens benadrukt dat Papendal niet in dit project is gestapt om daar winst mee te maken. “Ons doel is dat we de activiteiten die we op dagelijkse basis op Papendal doen ook aan de stakeholders in de Nederlandse sport tijdens de Olympische Spelen kunnen aanbieden. Daar spelen de topsporters uiteraard ook een rol in.”

De voorbereidingen voor de invulling van het TeamNL Huis zijn nog in volle gang. Tijdens de Olympische Spelen die van 26 juli tot en met 11 augustus plaatsvinden in Parijs staat er een stevig huis, belooft Schellens. “Frankrijk heeft het grootste huis, daarna komen wij.” Het Huis staat met verschillende andere ‘huizen’ in Park La Villette, ongeveer 10 minuten fietsen van station Gare du Nord. Er is ook een directe metroverbinding. 

Veel Nederlanders in Parijs

Papendal werkt opnieuw samen met de producent Tribe die al meerdere edities betrokken is geweest bij het huis en het team. “Zo proberen we wat door de jaren heen is opgebouwd rond het TeamNL Huis te waarborgen. We hebben daar een positief gevoel over. Natuurlijk hebben we onszelf wel iets op de hals gehaald met de organisatie van zo’n groot event. Want er kunnen zomaar op dagelijkse basis zo'n 6.700 mensen rondlopen. Daarmee zetten we het grootste huis ooit neer.”

‘De grootste verandering is dat je de sportwedstrijden kunt komen kijken in het huis’

Een aantal facetten van het voormalige Holland Heineken Huis komt gewoon terug, zoals de Olympic Club, een à la carte restaurant, een plek voor de partners en de atletenlounge. Er zijn ook diverse food courts en er is merchandise. Natuurlijk treden er artiesten en dj’s op.  “Het artiestengedeelte is eigenlijk zeer vergelijkbaar met de afgelopen edities”, zegt Schellens. “De grootste verandering is dat je de sportwedstrijden kunt komen kijken in het huis. Dat zal de dagsituatie erg beïnvloeden. De verwachting is namelijk ook dat nogal wat Nederlanders in Parijs zullen zijn zonder dat ze voor alle sportevenementen een kaartje hebben.” 

Nederlandse Loterij

Zonder hoofdsponsor – algemeen hoofdsponsor de Nederlandse Loterij – en partners is de exploitatie van zo'n huis onmogelijk, zegt Schellens. “Met de Nederlandse Loterij werken we momenteel verschillende activaties uit. De loterij zal ook een grote rol spelen rondom de huldiging.”

Ook Heineken behoudt een functie. “Zij blijft onze schenkpartner voor deze editie. Dat is een andere rol dan in het verleden, maar we zijn Heineken dankbaar voor het fundament dat ze onder dit huis hebben gelegd. Het geeft ons ook de gelegenheid om daarop voort te borduren.”

Maatschappelijke invulling

Er is verder een maatschappelijke invulling, zoals een team jonge kansrijke vrijwilligers uit kansarme Arnhemse wijken die in wordt gezet als crew. Volgens Schellens past die maatschappelijke invulling in deze tijd. 

“Als wij met elkaar zeggen dat we met sport een maatschappelijke impact willen hebben, dan moeten we zorgen dat die impact er ook voor de hele maatschappij is. Het project met de gemeente Arnhem hebben we breder omarmd. We begeleiden die jongeren voor een periode van anderhalf jaar, waarbij we ook kijken hoe we ze aan de voorkant al een project kunnen aanbieden. Na de Spelen gaan we kijken hoe we een rol kunnen spelen in de stap naar de arbeidsmarkt.”

Papendal wil dit project voortzetten tijdens de Winterspelen van 2026 in Milaan en de Spelen van 2028 in Los Angeles.

Missie H2

Het andere maatschappelijke aspect is het zichtbaar maken van Missie H2, de coalitie die zich richt op toepassing van waterstof. “We zijn op Papendal altijd bezig met duurzaamheid, dus zou het raar zijn als we daar niets mee doen tijdens de Olympische Spelen. Ik vind wel dat je ook altijd goed moet kijken naar de invulling, maar daar is een partner als Missie H2 perfect in. Hoe kun je een evenement dat 2,5 week duurt zo duurzaam mogelijk doen, maar ook exploitatie-technisch? Het betekent dat je van A tot Z een duurzame werkwijze moet neerzetten. We kijken bijvoorbeeld naar de inzet van waterstofaccu’s en biovergisters. We laten allerlei dingen de revue passeren en proberen daar zoveel mogelijk van toe te passen.”

De impact van een partner als Missie H2 moet niet onderschat worden, benadrukt Schellens. “We kijken ook terug naar de footprint die we met het Huis en als team in 2016 hadden. Hoe verhoudt die zich met datgene wat je dan nu neerzet? En kun je daar richting de Spelen van Los Angeles over vier jaar weer een stap in zetten? Je kunt roepen dat je het netste jongetje van de klas bent, maar je moet zorgen dat je jezelf daarin blijft ontwikkelen.”

Strategische inzet

Hoe gaat Papendal het Huis verder strategisch inzetten? “Het is ook een manier om je eigen personeel een persoonlijke ontwikkeling te laten doormaken. Dat is belangrijk voor ons. Daarnaast is het een manier om Papendal op de kaart te zetten. Ik denk dat veel mensen ons al wel kennen in Nederland vanuit het sportoogpunt. Maar er valt zeker nog wat te winnen om de naamsbekendheid van ons hotel en congrescentrum onder de aandacht te brengen. Dat willen we nu neerzetten als een duurzame evenementencateraar om een positieve spin-off voor ons hotel en congrescentrum te kunnen bereiken.”

Verder wil Papendal vooral een strategische partner zijn van moederorganisatie NOC*NSF. “Wij beschikken over praktische uitvoeringscapaciteit die we op een mooie manier kunnen inzetten tijdens dit evenement.”

 

 

 

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief